Att synas med sökmotoroptimering

SEO – Vikten av att synas mest

Att marknadsföra sitt företag handlar om att synas och detta på ett sätt som gör att kunden väljer att handla på just det företaget. Vilken väg man väljer att gå för att nå sina kunder varierar men en allt större del av företagens marknadsföringsbudget går till SEO.  Kort sagt handlar det om att synas på nätet.

Vad är SEO?

Av Sveriges befolkning så är det 95% som använder Google när de söker efter något. Detta oavsett om det handlar om när biblioteket har öppet eller var man kan köpa rosa kaninöron. Att googla har till och med blivit en sådan stark synonym till ”söka” att ordet har börjat användas i samhället i samanhang där det inte är internetrelaterat.

Om det är den vägen som människor söker efter kunskap så är det också där man måste synas som företagare. Det är detta som SEO handlar om. Att marknadsföra sitt företag på ett sådant sätt att man syns bland sökträffarna.

För två veckor lanserades boken ”Guldläge på nätet – Sökoptimering för alla” som just belyser vikten av att använda sig av SEO (Search Engine Optimize) för att nå resultat. Bland annat lyfts en studie upp som visar att 32,5% av alla som söker på Google klickar sig in på första resultatet bland sökresultaten.

  Guldläge på nätet – Sökoptimering för alla är en bok och SEO av Magnus Bråth & Michael Wahlgren.

Ett företag som säljer surfplattor och vill ranka högt på ordet ”Surfplatta” kan därmed få betydligt fler kunder om man lyckas få första platsen. Varje månad söks det i genomsnitt 22.200 gånger på det ordet. Med 32,5% som går in på första träffen betyder det 7215 personer per månad som går in på hemsidan.  Ett talande exempel som visar på vikten av att ligga högt på sökträffslistan.

Guldläge på nätet boken
Bilden tagen av mig

Sunbird – Ett lysande exempel

Som i alla branscher finns det de som säger att de gör ett bra resultat och de som istället låter resultatet tala för sig själv. Sunbird tillhör definitivt den andra kategorin. De har valt att kunderna enbart betalar om de får det resultat som satts upp som mål.  Det betyder exempelvis att om ett företag har som mål att ligga topp 5 på ett visst sökord och inte gör detta efter avtalad tid betalar man inte något.  På så vis kan de alltid lova att kunden får resultat av sin marknadsföring. Detta ska exempelvis jämföras mot att ha en annons i en dagstidning. Det kostar mycket stora summor men detta utan att man är garanterat något resultat alls.

Företaget jobbar långsiktigt med SEO och arbetar både Onpage (på hemsidan) och Offpage (länkning) vilket gör att de kan erbjuda en komplett lösning för marknadsföring online.

Så nästa gång budgeten ska läggas för marknadsföring eller att en stor annonskampanj ska genomföras, fundera ett steg till. Vill du nå ut med ditt budskap till den stora massan och därmed många som inte ens är intresserade eller vill du att kunderna som söker på Google ska hitta dig först?  Välj själv. Själv är jag övertygad om vad för slags marknadsföring som är kostnadseffektivast.

[dis]

Share:
John Adams

John Adams