Brand och SEO

Varför vårdar de inte sitt varumärke?

Vilka branscher anser du vara mest trovärdiga? Vilka är minst trovärdiga? Vad beror det på?

Enligt en undersökning som presenterades på Dagensopion.se  hade vi 2011 sämst förtroende för banker, försäkring och finans. Det ska då tilläggas att denna undersökning genomfördes i skuggan av en enorm finanskris vilket självklart kan påverkat resultatet. Men skillnaden är nog inte så stor idag. Särskilt inte om man ser till vad som gömmer sig bakom dessa branschtitlar. Inom finans finns snabblån/smslån som dagligen får kritik för otydliga avtal, aggressiv marknadsföring och extrema räntor.

Samtidigt visar samma undersökning att förtroendet för ett företag är A och O. Det är betydligt mer värt än stora mäktiga reklamkampanjer. Undersökningen visade att vi är betydligt mer förlåtande mot de företag som vi har gott förtroende för. Hör man en negativ nyhet om ett företag man litar på kommer ändå bara 21% tro på detta och 52% tro på det positiva man hör. Även tvärtom d.v.s. om man hör något negativt om ett företag man inte har förtroende för kommer 58 % tro på detta medan bara 12% tar till sig positiva nyheter.

Varumärke som upplevs trovärdigt

Första steget bör alltså vara att bygga ett varumärke som upplevs trovärdigt. Av den anledningen väljer många företag mycket noga i vilka sammanhang de ska synas. Sportevenemang klassas som något positivt vilket höjer varumärkets värde medan få vill kopplas samman med sex, casino, brottslighet eller konkurrerande verksamhet.

Att sammankopplas med bettingsidor är exempelvis något som många företag inte vill bli. Det visade sig när en av mina vänner skulle sätta in pengar hos spelbolaget Expekt via en bankinsättning. De fullständiga uppgifterna som behövdes uppgavs inte på hemsidan utan man var tvungen att maila in till support för att få dessa. På frågan varför det var så uppgav de att SEB inte ville visa sitt namn på spelsidan. Det ska tilläggas att det alltså inte handlade om reklam utan bara en notering i insättningsuppgifterna.

BRANDING OCH AFFILIATE

Men andra företag verkar inte alls bry sig alls om vilka sammanhang de syns i. När man jobbar med affiliate får man anmäla sin webbsida till något av de affiliateföretag som finns i Sverige (ex. Tradedoubler, Adrecord, Affiliator osv) och sedan ansöka om samarbete med olika företag som vill synas online. Mycket ofta blir man godkänd direkt så länge man klickat i rutan att hemsidan inte kommer att ha porr eller olagligt material som innehåll.

Men är det så smart att reklam för klädaffärer syns på bloggar som skriver om U-landsproblematik. Blir det inte till och med osmakligt? Borde inte detta ge en negativ bild av klädföretaget. För de flesta vet inte hur affiliate fungerar och tror att klädaffären uppenbarligen köpt sig en reklamplats på denna sida.

Nu finns det visserligen en funktion som gör att företag kan neka publisher att använda deras material på deras webbsidor. Men den används sällan och dessutom verkar företagen inte helt konsekventa. Flera av mina vänner som är insatta i affiliate har fått avslag när de ansökt om samarbete genom Zanox till tex det stora klädmärket Zalando.

Att de inte vill göra reklam för sig på vissa sidor är helt rätt tänkt för att hålla hög kvalité och vårda sitt varumärke. Men samtidigt blir man direkt godkänd för exakt samma företag via Blogfame.  Ni som jobbar mot Adrecord vet också att man blir automatiskt godkänd för de flesta företag medan man måste avvakta ansökan och bli godkänd hos samma företag via Tradedoubler.

För de flesta vet inte hur affiliate fungerar och tror att klädaffären uppenbarligen köpt sig en reklamplats på denna sida.

Så frågan som hänger i luften blir – Tänker företag som erbjuder affiliate bara kortsiktigt. Ser de bara intäkterna som kommer inom det närmsta året som viktiga och struntar i att bygga ett stabilt och tryggt varumärke. Frågan kan även ställas till affiliateföretagen som Blogfame, Adtaction, Double osv om de inte har någon åsikt kring hur de erbjuder reklamplatser till sina kunder.

Men för dessa företag är det något annorlunda. Mycket ofta ser aldrig den som surfar att det är en affiliatelänk (cloaking är utbrett) så på så vis blir inte deras varumärke lika svartmålat. De ska även snarare ses som reklambolag som erbjuder kunden reklamplats beroende på kundens behov och önskemål. Så med tanke på varumärke och rykte är det definitivt företagen som gör reklam som bör ta sig en funderare.

Innehållet på sidan är bland det viktigaste för ditt SEO arbete

Bättre kontroll skulle skapa bättre sidor

Jag är en av de som ser Googles uppdateringar av Pandor och Pingviner som positiva. Att de dessutom nu börjat gått på jakt efter länknätverk i Europa är bara en fördel. Ju hårdare man blir granskad ju bättre jobb måste man göra vilket i längden bara gynnar konsumenten.

Det samma skulle gälle affiliate. Om företagen brydde sig mer om sitt varumärke och granskade de sidor som vill göra reklam för dem bättre skulle också kvalitén öka direkt. Har fått avslag från Adtraction någon gång med motiveringen att sidan var ”under uppbyggnad”. Det var klart irriterande men samtidigt hade de rätt. Sidan var inte klar, inte ens halvklar, så varför ska jag ha rätten att lägga reklam på den då? Tanken är helt rätt.

Ännu en gång får jag lyfta fram Simon Nyström som ett lysande exempel. Han jobbar med SMS-lån vilket knappast är någon trovärdig bransch men han har valt att göra det trovärdigt. Han jobbar stenhårt med kvalitetscontent vilket betyder att läsaren får ut något av det. Massproduktion och mängder av inlänkar används inte. Men den vägen går inte alla hans konkurrenter (även om viss gör det).

Under 2013 och även nu under 2014 har vi fått följa kampen han fört mot konkurrerenande personer som bygger upp mängder av sidor och tar över första platserna på Google. Den 20 februari var 5 av 10 sökträffar på smslån så kallade spamsajter. Sajter som varken har trovärdig information på sida som dessutom är duplicerat. Här är det kvantitet man jobbar med och inte kvalitet.

Google säger att Content is King. Än så länge lyckas de inte leva upp till det helt och hållet. Men de jobbar åt det hållet i alla fall vilket de flesta som jobbar med affiliate kan skriva under på. Bara att hoppas att även företagen som vill göra reklam för sig via affiliate också börjar ställa hårdare krav. Det skulle vi alla tjäna på.

[dis]

Share:
John Adams

John Adams

Hej och tack för besöket. John Adams heter jag arbetar som SEO-konsult i Stockholm. Bloggar lite om internet, e-handel och sökmotoroptimering. *Jag tar för tillfället inte flera SEO uppdrag :)