SEO företag

Att välja SEO-företag – Hur gör man?

Vad ska man tänka på vid val av SEO-företag?  Det finns flera punkter man kan fundera över och jag har valt ut 10 st. Vilken punkt som väger tyngst måste kunden avgöra själv. Mycket handlar det om hur man ser på SEO – för det är knappast ett begrepp som är hugget i sten.

1 – Var kritisk när du läser råden

Jag jobbar med SEO både inom mitt arbete och på min hobby. Men jag driver inte ett s.k. SEO-företag. Det jag skriver är därför objektiva åsikter även om de kans speglas av min åsikt. Detta ska jämföras mot de guider som företag skriver på sina hemsidor om vad man sak tänka på när man väljer SEO-företag. Självklart lyfter man fram de punkter som företaget jobbar med själv.

De som söker på ”välja seoföretag” kommer få Getupdated som första träff. Ett SEO-företag som skriver om detta på sin hemsidan. Men är de verkligen objektiva i vad de lyfter fram för punkter? Visar de både nackdelar och fördelar med de sätt de propagerar för? Inget ont sagt om företaget men ta in åsikter från fler än en subjektiv källa.

2 – Resultatbaserad eller inte

Synen på resultatbaserad betalning inom SEO är tudelad. Det finns de företag som stort och tydligt basunerar ut att kunden bara betalar om man når topp 10-placering. Detta samtidigt som andra tar betalt oavsett resultat. I ”Guldläge på nätet” som kom ut för någon månad sedan tar grundaren av SEO-företaget Brath upp vad han (och medskribenten, VD:n för Pineberry) anser vara viktigt när man väljer SEO-företag. En av punkterna var att man inte ska anlita ett företag som lovar att man kommer ligga exempelvis topp 5 eller liknande. Orsaken är att man aldrig vet var man kommer hamna. Det enda företaget kan lova är att de kommer göra allt de kan för att nå högt.

Men att välja bort resultatbaserad SEO – är det som köpa grisen i säcken? Som att gå in på en bilfirma och betala 50.000kr och sedan inte veta om man kommer ut med en hel bil, ett par däck eller ingenting.  Å ena sidan kan man se det så men å andra sidan ska man alltid se vad företaget har genomfört för åtgärder (mer om det på transparens). Man ska också komma ihåg att SEO är marknadsföring. Vilket marknadsföringsföretag som gör annonser i TV och Radio kan LOVA att X antal nya kunder kommer att komma till företaget?

Vad är då faran med resultatbaserat? Om företaget har lagt ner många timmar på ett projekt utan att det gett resultat så kommer de inte få någon intäkt för detta. De som är emot resultatbaserad SEO antyder då att företagen kan komma att ta till felaktiga metoder för att nå resultat. Allt för att inte gå back för mycket på utlagd tid. För visst finns det genvägar. Se bara på konkurrenterna till Simon Nyström som slåss om topplaceringarna på ordet SMS-lån (Mer om detta i tidigare blogginlägg). Konkurrenterna tar genvägar till toppen men som mycket ofta även är en genväg till botten någon vecka eller månad senare. För går det för fort upp – går det ofta väldigt fort ner.  Vågar du lita på att företaget håller sig till grundläggande och långsiktig SEO om de lovar att du ska vara i topp inom x antal månader?

Väljer man resultatbaserad så ska man definitivt titta på hur länge man ska ligga i topp för att man ska behöva betala, hur många sökord som ska vara där och om prisbilden varierar beroende på var man hamnar.

Själv tror jag denna punkt kommer vara den mest omdebatterade punkten under en tid bland SEO-företag. Är resultatbaserad SEO bra för kunden eller inte i längden? Det är inte helt lätt att svara på.

Jajja är ett av de företag som valt att gå från resultatbaserat till att inte göra detta längre. Men mot kunden är det något otydligt.  I deras adwordskampanj står det ”Resultatbaserad SEO”.  De får ju marknadsföra sig med vilka ord de vill och så länge de inte skriver ”Vi har resultatbaserad SEO” så är det ju inte falsk marknadsföring. Men trots allt får man känslan av att det är resultatbaserad prissättning, vilket alltså inte är fallet. Men reklam är reklam.

SEO företag

Vad som är bäst får man avgöra själv. Huvudsaken är att företagen står för vad de erbjuder.

3 – Hyra/Köpa länkar

Även synen på hur de länkar som SEO-företagen eventuellt lägger ut ska hanteras varierar. En del kallar dessa för hyrlänkar eller permanentalänkar. Redan här får jag lägga in en klausul eftersom begreppet permanenta länkar är något missvisande. Om ett SEO-företag säger att de länkar de placerar ut är permanenta tror kunden (om man inte är väldigt insatt i SEO) att länkarna kommer att ge länkkraft för evigt. Positivt? Ja och nej. Men det låter i alla fall bra i kundens öron.
Permanent är den i alla fall inte till 100% då domänen kan läggas ner som länken ligger på. Vilket företag kan lova att inte en domän kommer att läggas ner under de kommande 70 åren?

”Hyrlänkar” betyder att så länge som de arbetar med sidan så kommer länkarna att finnas. Men säger man upp avtalet så tas även inlänkarna bort. Det betyder inte att sidan kommer falla som en sten den dagen som de tas bort men till stor sannolikhet kommer det märkas efter några månader.
Men det beror också på hur många övriga länkar som man har fått till sin sida. Kanske är de så pass många och starka att de räcker till för att behålla placeringarna.

Här finns alltså både en fördel och en nackdel.  De som erbjuder ”hyr” har extremt bra kontroll på de domäner som länkarna kommer ifrån. De kan bryta länkarna om en domän blir utsatt för Black Hat eller av annan anledning straffas av Google. De har kontrollen – både över länkkraften och dig. För nackdelen är just att man binder upp sig. Den dag man inte vill ha hjälpen längre kan det visa sig att all länkkraft som byggts upp försvinner över ett dygn. Vad som är bäst beror mycket på hur man vill jobba med SEO.

Att hyra eller köpa länkar

Väljer man ”permanenta” länkar behöver man även fråga om SEO-företaget kan ta bort dem om man så önskar. Detta även efter att abonnemanget löpt ut. Och detta inom en eller två veckor. För här finns en nackdel med dessa länkar. Skapar du länkar själv kan du med lätthet skriva upp mailadresser till de du bytt och köpt av. På så vis kan du kontakta dem om du anser att en länk ger dålig kraft. Förhoppningsvis tar de då bort länken. Men hur gör du om du får en bunt med länkar från ett SEO-företag som säger att de inte längre tar ansvar över de lagda permanenta länkarna efter att du sagt upp avtalet med dem?

4 – Referenser

Precis som med alla tjänster ska man kontrollera referenser. Hör på SEO-forum vad andra tycker om företaget? Sök åsikter och recensioner och helst av allt, prata med någon som anlitat dem förr. Att det står på hemsidan att företaget XX är extremt nöjda säger inte mer än just detta. Det är ju självklart att de bara lägger ut de referenser som är positiva.

5 – Vad säljer de ?

Med perfekt SEO och en gnutta tur kan man få första placeringen på Google och mängder av besökare till webbplatsen. Men det betyder inte att man kommer att sälja mer per automatik. Mycket handlar även om hur webbplatsen är utformad för att få besökarna att genomföra köp. SEO går alltså hand i hand med en väl utvecklad och snyggt utformad hemsida. Kan SEO-företaget erbjuda detta också eller behöver du anlita två företag (SEO-företag och Webbyrå) som jobbar mot samma mål men med olika verktyg?

6 – Vem är rädd för vargen?

Ingen vill bli bestraffad av Google – men alla kan bli det. Självklart är risken mindre hos de som jobbar med SEO som proffs men risken finns alltid. Är det något som ditt SEO-företag tar upp med dig i diskussionen kring arbetet?
Nu finns det riktlinjer från Google att hålla sig till. I alla fall i teorin. Den som läst dem och följt Matt Cutts vet att de säger emot säg själva mer än en gång. Men den som är mycket rädd för vargen bör välja en SEO som så mycket som möjligt håller sig till riktlinjerna. Lägger ett SEO-företag en länk och du betalar SEO-företaget pengar för SEO så blir det en köpt länk. Anordnar de istället bloggtävlingar och kampanjer, skriver spännande nyheter osv för att skapa intresse för din sida så är det betydligt närmare riktlinjerna.

Ska man då vara ”rädd för vargen”? Det får man avgöra själv men med tanke på att alla (i stor eller lite utsträckning) erbjuder metoder som inte är inom riktlinjerna så bör det inte väga för tungt i val av företag.

Däremot kan man fundera på hur ens varumärke påverkas. Gör det någon skillnad eller inte att länkar till företaget dyker upp på bloggar och webbplatser lite var stans?

7 – Offert

Småföretagarens första fråga är  – Vad kostar det? Svaret som ges från SEO-företagen är två helt olika:
”Eftersom vi behöver göra en grundläggande analys av din sida först för att veta vad som behöver göras så kostar det 10-20.000 att få en offert där vi presenterar hur vi kan jobba vidare”
Eller
”Du kan få en kostnadsfri offert gratis inom några dagar”

8 – Erbjuder dessa företag verkligen samma sak?

Ja, men de lägger upp det på olika vis.

Det första företaget gör en grundläggande analys och gör en strategi över hur de ska jobba.  Det andra företaget gör troligtvis mer än allmän analys för de lägger knappast ner jobb för 20.000 bara på en offertförfrågan.  Men om de sedan får kunden kommer de säkerligen göra en djupare analys och rita upp strategier för att veta hur de ska jobba vidare. Det måste de göra om de ska nå ett resultat.

Att ha ett offertpris på 20.000 blir snarare som en sil som silar bort de mindre kunder som företaget inte vill jobba med.

En sak är i alla fall säker. Har du inte råd med offerten så är du inte företagets kundgrupp. Gå vidare och leta efter något företag som jobbar med mindre företag.

9 – Bindningstid och Uppsägningstid

När man köper telefonabonnemang kan man välja mellan kontantkort samt kortare eller längre abonnemang. Inget fel med det – valfrihet är bra. Den valfriheten finns även inom SEO. Bra eller dåligt?

I april 2014 fanns det ett brett spann över vad som erbjöds. Det fanns företag med bindningstid på upp mot ett år samtidigt som andra inte har bindningstid alls. Det fanns företag som har tre månaders uppsägningstid och de som inte har någon uppsägningstid alls.

Alla är däremot överrens om att SEO tar tid. Det tar flera månader innan man börjar se resultat. Inte att man nått toppen men att man rör sig dit. De företag som har bindningstid menar att det är bra för att kunden tydligt ska förstå att det tar tid och att de vill visa vad de kan uppnå på denna tid. De kanske påbörjar projekt som tar några månader att genomföra och då kan det bli kostsamt om kunden drar sig ur plötsligt. Därav bindningstid och uppsägningstid.

Andra resonerar ”Vi är bra på det vi gör, det räcker”. Vill du hoppa av så är det upp till dig. Vi kommer ändå att jobba långsiktigt.

Huvudsaken är att SEO-företaget är tydlig med vad som man som kund kan förvänta sig, att de ska uppnå inom olika tidsperioder. Delmål och huvudmål är viktigt.

10 – Transparens

Allt som företaget gör ska du få veta. Url till varje länk, statistik varje månad och skriftligt vad de gjort onpage. Varför ska man betala om man inte ser vad som genomförs? SEO är inte någon hemlig verksamhet (även om vissa vill hävda det).

Till sist…

Även om en slogan inte alltid visar exakt hur ett företag jobbar så har jag på kul hittat några SEO-företag på nätet och tittat på hur de marknadsför sig.

Bebetteronline – driv relevant trafik
De sätter tummen på en viktig sak. Det ska vara relevant trafik. Inte bara en mängd besökare som inte är relevanta för din hemsida. Hur de sedan kan mäta vad som är relevant eller inte skulle vara mer intressant att veta. Är farmor Anna 75 år eller Elin 6år relevant? Och hur kan man avgöra vem det är som besökt sidan?

Brath – Sökoptimering på ett bättre sätt
Vad som är bättre framgår inte på hemsidan. En sak som är bättre för de anställda är i alla fall att de bara jobbar 6-timmars arbetsdag vilket gett företaget en hel del uppmärksamhet i media.

Sesnordic – Etisk sökoptimering
De definierar etisk sökoptimering med att det är SEO som utförs på ett ” etiskt, regelrätt och transparant sätt”. Men vad de menar är betydligt svårare att förstå…

Pineberry.com – Vi är en SEO- och webbyrå
En konkurrensfördel att kunna erbjuda helhetslösningar.

Jajja – Få en placering på Googles första sida
Kan de alltid hålla detta?

Jag har medvetet oftast inte nämnt SEO-företagen vid namn även om det finns minst ett företag bakom varje exempel jag lyft upp. Det är ett medvetet val för att inte någon ska känna sig smutskastad. I de fall som företagsnamnet nämns är det för att den fakta som står är direkt tagen från dess hemsida.

[dis]

Share:
John Adams

John Adams