Christian Rudolf

Så nådde Top Dog första platsen på ordet Casino!

”Hur lyckas du ranka nr 1 på ordet casino…… Det och mycket mer får du svar på i Megapixels intervju med sökmotorkonsulten och entreprenören Christian Rudolf”

Så börjar presentationen av den film som den 22:a juli presenterades på Onlineforce.se. Det är klart att det attraherar många att få läsa om hur man når toppen på ett så svårt ord. Men presentationen känns lite som en löpsedel för Aftonbladet. För efter att jag sett filmen så är första tanken som slår mig ”När pratade han om casino?!”. Nämnde han alls om hur han lyckades erövra ett av de svåraste orden inom SEO? Känns som att likheterna mot intervjun där Håkan Persson berättar om när han erövrade topplacering på ordet sökmotoroptimering är slående. När jag först såg Håkans intervju tänkte jag att han inte sa så speciellt mycket alls. Men när jag sedan tittade igen så fanns ju där riktigt fina guldkorn. Läs gärna min egen ”analys” av videon för att se hur jag såg på den intervjun. Men kort sagt var den röda tråden ”Trovärdighet”.

Så tillbaka till Christians video. Känslan var först att han inte alls pratade om hur han nådde toppen på ordet casino. Men efter ett tag så insåg jag att han absolut hade varit tydlig. Det handlar bara om hur man ser på det han säger. Så jag valde själv medvetet denna rubrik på mitt blogginlägg. Jag vill också tjäna några extra läsare med en flashig och iögonfallande rubrik….

SEO består av fyra ben

Bland det första som Christian säger är att han bygger upp SEO på fyra tydliga punkter. Det är punkter som han flera gånger kommer tillbaka till när han pratar om SEO i videon. Hans grundpelare som håller upp hela hans arbete. Den som någon gång arbetat med SEO kommer känna igen dem. Det är ingen ”raketforskning” (som han själv säger) utan grundläggande arbete.

Content – Textmassa helt enkelt. Detta inte minst eftersom Google har betydligt lättare att läsa text än bilder och video.

Infrastruktur – Den tekniska biten med allt från IP-nummer till olika plugin på WP-installationer. Det som inte syns och som är de tekniska delarna som håller upp webbplatsen.

Länkar – Christian är tydlig på denna punkt även om han inte fördjupar sig speciellt. ”Alla sidor behöver länkar”.

Användarvänlighet – Här nämns självklart mobilanpassning men även att sidan ska leverera ett svar på det som personer söker efter. Kan man inte göra det kommer inte heller Google att premiera platsen. Christian lyfter även upp denna punkt som den han tror kommer väga något tyngre i framtiden. Inte så konstigt då Google har som mål att leverera så rätt ranking som möjligt utifrån de olika sök som sker.

Jobbar man med dessa fyra parallellt kan man få en snabb effekt. Enligt Christian kan man därmed skapa en hockeystickkurva. Här måste jag bara stanna upp någon sekund. Begreppet hockeystickkurva förstår jag utifrån hur klubban ser ut men är det ett begrepp som någonsin annars använts? Vem har svaret om inte Google? Jag gjorde ett sök och hela TRE träffar kom upp. Artiklar från 15:e, 17:e och 18:e juli 2008. Däremot är det ett betydligt vanligare begrepp i det engelska språket. Hockey Stick Curve har 6,3 miljoner träffar. Om nu många ser denna video och satsar på att göra kometframgång med sin webbsida och därmed hoppas på en hockeystickkurva kan det bli att Christian även infört ett nytt ord i svenska SEO-vokabulären. Åter till intervjun…

Var det inte mer…

Det låter enkelt och tydligt med fyra ben att jobba med. Fyra ben som bär upp webbplatsen på Serpen. En trevlig presentation men samtidigt blir det lika enkelt som att säga ”Det är lätt att bygga en pyramid – det är bara att ta en sten i taget”. Frågan blir obesvarad gällande HUR han jobbar med content gällande rubriker, innehåll, struktur, länktexter, blogginlägg osv. Frågan blir obesvarad HUR han jobbar med infrastruktur osv. Nu menar jag inte att de ska presentera hela sitt arbetssätt helt transparent för alla men visst skulle det vara intressant att få en djupare förklaring. Inte minst gällande att komma etta på ordet casino.

Jo det var det…

Men han har ändå något där som faktiskt är extremt viktigt. Vågar mig på att kalla det för ”Konservativ SEO” även om det kan låta något tråkigt.

  1. Inget nytt under solen

Har man aldrig hört de fyra punkterna ovan har man heller aldrig jobbat med SEO seriöst. Alla vet att de finns där. Ändå är det en mycket stor del av SEO-folket som låter ett ben väga extremt mycket tyngre än något annat. Länkar, länkar och länkar – har du har den förr? Eller varför inte Content is King?

Nä, inget nytt under solen. Men att bli påmind om att helheten är viktigast är aldrig fel. Att jobba med holistisk SEO om man nu ska använda ett lite mer ovanligt begrepp.

Tänker direkt på filmen ”Tillbaka till Framtiden”. Man måste backa för att komma framåt. Den som kört fast inom SEO kan behöva backa och gå tillbaka till grunderna för att bygga vidare och komma framåt. Det är lätt att fastna i för invecklade detaljer som diskuteras på forum och som lätt lyfts upp som någon magisk medicin. Eller som Bråth skriver i ett inläggSom skator kan SEO-branschen inte låta bli att bli distraherade av allt som glimmar.” Man hittar mycket små detaljer som man lägger ner timmar på. Istället för att gå till grunderna och jobba därifrån.

Bråth sammanfattar det med ” Välj den lägst hängande frukten först, det finns ingen anledning att fundera över Https om du inte har sökordet i titeln”.

Man måste regelbundet se över sitt arbete. Regelbundet jobba med sin content, sina länkar, sin infrastruktur och sin användarvänlighet. Det är grunden.

  1. Starta med dina ekonomiska förutsättningar

Vad är viktigast för företag som vill jobba med sin SEO?

Många inom SEO-branschen som får den frågan skulle säga prata om onpage, offpage, titlar och ännu fler begrepp som kunden knappt förstår. Christian lyfter upp en annan aspekt. Något som är viktigare. Ekonomin. För det är precis som han säger ”SEO har inget egenvärde om det finns andra mer lönsamma saker till en lägre kostnad att genomföra

Detta är även något som Bråth/Wahlgren tar upp tidigt i boken ”Guldläge på nätet”. Det är därmed något fundamentalt. Men ändå något som många inte lägger tid på. När frågan kommer upp ”Hur kommer mitt företag högst på Google?” bör därmed motfrågan bli ”Vad kan ni tjäna på att vara högst på Google?”. När du vet eventuell vinst av en marknadsföringskampanj är det lättare att se hur mycket som kan läggas på den. Är inte eventuell vinst tillräcklig hög så är det inte ens SEO något man bör satsa på. Kan däremot vinsten bli mycket hög kan man jobba på ett helt annat sätt. Det är självklart men inte en självklar väg för alla.

Framtiden – Precis som idag

När intervjun glider in på framtiden glider Rudolf tillbaka till sina grundpelare. Enligt honom bör det inte heller bli några större förändringar från Google de närmsta åren. Detta inte minst eftersom EU kontrollerar dem för tillfället. Att då reta upp EU med någon stor förändring är det minsta de vill göra. Visst kommer förändringar att ske – i likhet med idag- men då mer långsamt och få i taget.

En större förändring som han däremot nämner är Mobilanpassningen. I detta fall lyser det igenom att intervjun genomfördes någon gång i mitten april. Detta eftersom han hänvisar till Mobilgeddon som förväntades komma ”nästa vecka”. Videon är mycket bra redigerad men det verkar ha tagit lite för lång tid. För just på denna punkt känns det lite tråkigt att han hänvisar framåt till något som skett för flera månader sedan. Vi som åskådare får helt enkelt ”se tillbaka på framtiden”. Men bortsett från detta ska de ha en eloge för snygg redigering som gör det lättare att se på den ovanligt långa intervjun.

När han pratar om mobilanpassning sätter han även tummen på vad det egentligen handlar om. Mobilanpassningen är ett svar på att Google anpassar sig efter förändringar i samhället. De tar inte initiativ till förändringen utan speglar bara det som händer. Ska man sia om framtiden gällande Googles algoritmer så handlar det alltså om att sia om samhällsutveckling. Att mobilerna får en ännu starkare ställning än idag är nog inte en allt för vågad gissning.

Så hur kommer SEO se ut i framtiden? Inte speciellt annorlunda än mot idag. Ännu en gång landar han på de fyra ben han lyfter upp flera gånger. Där är svaret på hur han kunde ranka etta på ordet casino. Det var inte svårare än så. Se inte intervjun och förvänta dig att han ska leverera en magisk blänkande nyckel som ska låsa upp det hemliga SEO-låset. Sanningen är betydligt tråkigare än så. Vad sägs om ”Jobba mycket, jobba hårt och jobba lite mer” Har du inte tid så kan säkert Rudolf tipsa om något bra SEO-företag som kan hjälpa till…

Viktigast är…

Vilken av de fyra punkter som är viktigast att jobba med kan alltså inte Rudolf avgöra. Eller rättare sagt så är de lika viktiga. Faller en så stapplar man framåt. Däremot är det en punkt som han menar att 9 av 10 faller på. Ödmjukt erkänner han att det även gäller honom själv. Det är att allt för många skapar webbsidor utifrån sina egna synsätt, sitt perspektiv och sin kunskap. Men hur ofta handlar man ur sin egen E-butik? Hur ofta går du till din egen hemsida för att läsa intressanta artiklar? Nä – det är besökarna som ska uppskatta sidan, inte du. Användarvänlighet betyder då att möta besökarnas behov. Behov som man aldrig kan tydligt se förrän man undersöker dem. Fråga, analysera och undersök först. Bygg sedan din webbplats utifrån denna fakta. Låter det självklart? Visst – det är ”back to basic”. Men 9 av 10 faller på det. Gör du?

Börja bygga nu

Slutar med ett citat som han säger redan i början av videon – ”Jag ska gå hem och förbättra texten, jag ska hem och fixa till min infrastruktur osv

Våga vara konservativ och gå tillbaka till grunderna. För att kunna bygga ett stadigt hus är det en rejäl grund man behöver stå på. För att göra det snyggt och något som är utöver det vanliga så behövs detaljer. Nu har Christian bjudit på grunderna – kanske kommer det mer detaljer framöver.

/John

Får även tacka för trevlig respons på min ”analys” av Håkans video. Har ni åsikter så tas de tacksamt emot.

Ps: Angående att ligga ett på casino.

Det gör inte längre det casino som Christian jobbar åt. I skrivandets stund är det Svenskkasinon.se. En affiliatesida. En sida som har en något annorlunda description ”Bästa svenska online kasinon med stora bonusar och utbetalningar

1. Det finns inga svenska onlinecasinon (bara utländska aktörer som har sidor på svenska).

2. Har onlinecasinon olika stora utbetalningar? Olika stora vinster kanske men skiljer det sig verkligen gällande utbetalning när man vill ta ut sin vinst? Ja, det var det där med trovärdighet igen…

Enligt Erik Bergman är det troligtvis någon ”hyfsad skicklig hackare” bakom sidan. Tar inte ställning i den frågan men visst finns det andra vägar till toppen än ”back to basic” som Rudolf lyfter fram. Vilken modell som håller i längden kan ju sedan diskuteras.

Länkar:

Länk till videon

Följe Christian Rudolf

TopDog

Share:
John Adams

John Adams

Hej och tack för besöket. John Adams heter jag arbetar som SEO-konsult i Stockholm. Bloggar lite om internet, e-handel och sökmotoroptimering. *Jag tar för tillfället inte flera SEO uppdrag :)

4 comments

  1. kul med kontring och feedback på vår produktion 🙂

    Du får gärna gästblogga hos oss om du har något du vill lyfta för läsarna.

    Med vänlig hälsning,
    Christian Olsson
    Grundare, Onlineforce Sweden

    1. Alltid kul att kunna bidra Christian! Tack själva för en fantastisk site. Ser fram emot ännu fler av era genomtänkta intervjuer.

      Tack för det fina erbjudandet. Det är absolut något jag ska överväga och ha i tankarna om ett bra ämne dyker upp!

      Med vänlig hälsning,
      John Adams

  2. Jag gillar verkligen dina sammanfattningar/funderingar!

    Tänkte lägga till några saker och göra det ännu lite tydligare.

    Här har du hur jag definerar SEO. Det är de fyra parametrarna som alltid finns med i Topdogs SEO-projekt
    https://topdog.nu/sokmotoroptimering/vad-ar-sokmotoroptimering/
    I botten där har du ett synlighetschart över en webbsida. Den är av linjär art men hade den mätt pengar hade den haft formen av en hockeyklubba då ROI inträder vid top3.

    Hockeystick ROI är ord man ofta använder inom startup/riskkapital men också vid finansiella analys. Då jag betraktar SEO som en investering och inte en kostnad, är det ett ord jag då och då återkommer till.

    Content:
    När jag pratar content ärdet såklart ofta text jag referar till, då Google är duktiga på text och sämre på video/bilder/Flash. Jag tycker dock inte att det abra skall vara text. Jag säger nästan alltid att det skall vara två typer av text
    a) Innehåll som stödjer ditt varumärke(förklarar/definerar/lovar/utvecklar osv)
    b) innehåll som stödjer kundens konvertering, dvs gör det lättare för användaren att bli tillfredställd.

    Jag tycker aldrig man skall producera text enbart för Google. Man skall skriva för användaren, alltid https://topdog.nu/sokmotoroptimering/lathund-hur-du-skriver-sokmotorer/

    Här finner du lite gamla artiklar jag skrivit om just SEO-hacking
    http://disruptive.nu/2013/03/04/ett-fungerande-recept-for-att-hacka-google/
    http://disruptive.nu/2013/02/06/google-hacking-en-framtidsbransch/
    http://disruptive.nu/2013/02/23/medans-google-straffar-en-blomstersajt-harjar-de-kriminella-fritt-i-indexet/

    1. Kul att du gillar stilen Christian! 🙂
      Definationerna av SEO är oftast det samma eller snarlika så länge man vet och håller sig inom ramarna. Jag ser mig själv som en som vill gärna testa och push the boundaries med mina egna hemsidor.

      Just ROI är ju grunden i vår verksamhet och även det våra kunder eftersträvar när de köper våra tjänster.

      Jag passar på att tacka dig för fördjupningen som gör det hela tydligare för både mig och mina läsare. 🙂

Kommentera