SEo och vikten av innehåll

SEO och när det gäller texten – Vad gäller då?

Inom SEO pratar man om Onpage och Offpage. När det kommer till OffPage är det nästintill bara länkar man diskuterar. Varifrån ska de komma? Hur värderar man sidorna som länkarna ska placeras i och hur vilken ankartext ska de ha. Det är tekniska diskussioner kring detta. Men när det kommer till själva texten då – vad gäller då?

Det mesta man kan läsa om SEO-texter är att de ska innehålla nyckelordet tidigt i texten, att man ska tänka på rubriksättning och så vidare. Men vad som ska finnas där i mellan är det betydlig mer sällan man diskuterar? Vilken kvalité på texten ska det vara?  Är det lika bra att skriva en så kallad blaj-text om när man var på semester på Mallorca och länka till en sida om solskyddskrämer som att skriva en faktatext om solkrämens historia eller liknande?

Vad som är bäst är omöjligt att svara på. Men att ge sig på en gissning kanske inte är fel.

Googles ”Normalitet

I grund och botten söker Google efter normalt beteende. Att ha samma ankartext konstant är onormalt exempelvis. Kan det även vara så att Google analyserar texterna som länkarna ligger i och söker ett normalt mönster. Skulle exempelvis alla texter med länkar till en motorcykelsida enbart handla om motorcyklar och cirkulera kring just detta ord så är det inte normalt. Vore alla inlänkar helt normala så skulle de komma från webbplatser, bloggar och webshopar. Länkarna skulle komma i största delen från texter om motorcyklar, men även de som handlar om annat.

Specifik inriktning

Om en person får läsa en text och sedan får frågan ”Vad handlade den om?” bör svaret täcka huvudordet. Exempelvis kan personen svara att den handlar om motorcyklar eller om motorcykelns historia om det ska länka till en sida om motorcyklar. Svarar personen att texten handlar om en semesterresa så är målet inte nått.  Dessa texter skulle kunna klassas som specifika och utgöra en del av texterna som används.

En vän till mig hade ett något annorlunda sätt att avgöra om en text var godkänd. Det betyder inte att texten var jättebra men trots allt var det ett test (som man kan ta med en nypa salt). Han lade in texten på en hemsida och lade sedan Googles annonssystem AdSense i texten. Eftersom Google läser av texten och gör reklam för det som texten handlar om (i stort sett) så ser man också vad Google läser. I texten om Mallorca kanske reklamen skulle bli reserelaterad istället för mot solskyddkrämer. Detta sätt är knappast vetenskapligt baserat och inget som jag skulle rekommendera att man förlitar sig på. Men den var värd att nämna…

Det bör ju även tilläggas att den text han testat blir klassad som ”död” eftersom den redan är publicerad.

Bredare inriktning

En annan sort är de bredare texterna. Texter som handlar om motorfordon, mc-tävlingar eller olika sätt att åka till jobbet. Motorcykeln finns där i utkanten av ämnet och kommer även nämnas men inte lika specifikt som i texten ovan. Ofta är bloggtexter mer i denna stil där bloggarna skriver om något allmänt men kan lägga sin länk lite mer riktad.

Innehållet på sidan är bland det viktigaste för ditt SEO arbete

Övriga

Det finns en debatt inom SEO om man ska ha no-follow länkar eller inte. Det betyder att länken inte ger någon länkkraft men att det ser normalt ut om länkprofilen består av dessa också. Här tänker man alltså ännu en gång mot att det ska se normalt ut.  Om man hävdar att man ska ha no-follow så borde det rimligtvis också betyda att man ska ha länkar från texter som är irrelevanta. De ger mindre länkkraft men normalt sett borde de även finnas.
Att blanda texter från dessa grupper med fokus på specialinriktade texter är det få som gör. Jag hörde med en av de skribenter som jag anlitar mest om tanken på att ha olika inriktningar på texterna. Utifrån de textbeställningar han får in (Ca 50 i veckan) så stämmer det bara delvis. Den största delen vill ha specifika texter. Andra beställer de mer allmänna och bredare texterna men där en del av texten ska beröra ämnet. Undantagsvis får han in beställningar som handlar om att skriva vad som helst på 400-500 ord.  Om hans beställningsunderlag går att använda som en referens är svårt att säga.

Alla skribenter har ju sin inriktning och jag själv anlitar honom främst för att han skriver så bra riktade texter. Är han känd för det så blir det ju färre beställningar i de övriga kategorierna.

Så ska man då blanda textformer? Jag vet inte. Jag väljer inte den vägen. Men den är tänkvärd. 

[dis]

Share:
John Adams

John Adams