E-handel och Adwords

Skulle Adwords fungera – i fysiska världen?

När det blev vanligt att använda internet blev det en självklarhet för företag att även vilja synas online. Företag som vant sig med att ha annonser i tidningar och på reklampelare lyfte över synen på marknadsföring till internet. Svaret blev att företagen siktade in sig på att köpa annonsutrymmen och banners. Inte så konstigt med tanke på att det var så man tidigare jobbat med marknadsföring. De tog helt enkelt ett fungerande koncept och lyfte den till den digitala världen.

Idag är det inte lika vanligt med bannerannonser (även om det förekommer och framförallt inom vissa branscher). Detta medan allt fler ser fördelen med Adwords. Den stora fördelen är att man betalar för de kunder som verkligen kommer in på butikens hemsida. Detta eftersom man bara betalar per klick. Kostnadseffektivt och mätbart.

Nu har visserligen priserna på Adwords gått upp under flera år vilket gör att vissa företag inte har råd att slåss om de mest eftertraktade orden. Det finns till och med ord som kostar ca 100kr per klick. Inte helt oväntat är det inom lånebranschen.

Om nu annonser i tidningar kan jämföras med annonser på nätet så kommer jag till frågan – finns det något som kan liknas med adwords i den fysiska marknadsföringen? Det närmaste jag kan tänka mig är kuponghäften som delas ut till konsumenter. Varje gång en person lämnar in en kupong får butiken betala reklamföretaget som gett ut kuponger. På så vis blir det mätbart och kostnadseffektivt.

Men det faller på en punkt där Adwords har en mycket stor fördel. Denna reklam visar relevanta annonser. Många uppskattar till och med Adwords ur just den aspekten. Den som letar efter termosmugg på Google får snabbt se reklam för företag som säljer dessa. Dessutom visas vissa upp i Google Shopping. Kollar man däremot på sökresultatet är det inte många resultat som är från företag som säljer denna produkt. Så denna gång visar till och med reklamen bättre relevans för personen som söker än vad sökresultaten ger. Men det beror ju till viss del även på att personen vill köpa produkten. Hade de velat läsa tester eller annat så hade ju sökresultaten varit mer relevanta.

Så hur skulle Adwords kunna se ut i verkligheten? Kanske så här:

Det närmar sig jul med stormsteg och alla julklappar är inte inköpta. Med tre dagar kvar till dopparedagen inser du att onlineshopping är för riskfyllt. Det kanske inte hinner komma fram.

Du åker ner på stan för att köpa sällskapsspelet Alfapet samt något till din syster (13 år) men vad hon ska få har du inte någon aning om. Aldrig lätt att köpa något till en tonåring.

Du vill inte leta igenom alla butiker för att hitta var spelet Alfapet finns till bäst pris utan går till montern ”Adwords – In real” som står mitt på torget. Här finns visserligen även personal som hjälper till men första sökningen klarar du av själv. Du identifierar dig genom en personlig kod och skriver sedan in Alfapet och ser snabbt vilka butiker i stadskärnan som säljer detta. Om du vill kan du även få prisinformation och se hur många som finns kvar på hyllorna. Efter tio sekunder börjar du gå med snabba steg mot Clas Ohlson. De hade bara 3 st kvar men till ett betydligt bättre pris än hos de andra butikerna.

Skönt – då var första klappen klar.

Så vad ska man köpa till en 13-årig tjej? Denna gång tar du hjälp av ”informationsexpediten” vid montern. Hon plockar fram vilka boktitlar som säljs bäst till flickor i denna ålder, vilka tekniska prylar som det varit efterfrågan på och till och med ett namn på en expedit på HM som är extra intresserad av ungdomsmode. Du fastnar inte helt utan vill söka vidare. Du berättar att hon är hästintresserad och hon får fram en lista på hästrelaterade produkter, inom ett visst prisspann och som vänder sig till tjejer i den åldern. Efter 4-5 minuter vet du vad det ska bli. Du går ner till turistbyrån och köper presentkort på islandshästridning.

Du är nöjd. Det gick snabbt och smidigt att både hitta vad du letade efter och hitta något som du inte visste vad det var.

Du betalar samma pris oavsett om du själv går runt och letar efter produkt eller om du går via dessa ”Adwords In-Real”. Det enda som skiljer är att företagen får betala för att vara med i detta. För att det ska vara kostnadseffektivt och mätbart betalar de bara för de personer som väljer att besöka butiken efter att de sökt på olika produkter.

Nu kvarstår bara några små detaljer. Hur skulle man kunna genomföra tracking? Hur kan man veta att en person verkligen går till Clas Ohlson efter att ha sett att Alfapet finns där till stans lägsta pris? Den andra frågan är hur detta skulle kunna genomföras kostnadseffektivt. Den som jobbar som informatör måste vara riktigt snabb för att få en rimlig inkomst.

Men de där två sista frågorna låter jag någon annan sköta och lösa. Om du däremot ser denna funktion någonstans om 10 år så vet du var du läste om den först.

Share:
John Adams

John Adams

Hej och tack för besöket.
John Adams heter jag arbetar som SEO-konsult i Stockholm.
Bloggar lite om internet, e-handel och sökmotoroptimering.
*Jag tar för tillfället inte flera SEO uppdrag :)