skribentus

Skribentus om företag med integritet

Företag med integritet tänker ett steg längre

Skribenten Johan Hummelgård (Skribentus.se) gästbloggar om sitt skrivande och om det finns etisk SEO men då med fokus på hans specialområde – texterna.
”Man blir lurad hela tiden på nätet”

Under v. 44 hade jag två Prao-elever på besök i mitt hem. För dem var det en nog en märklig känsla att få vara på Prao hemma hos en person istället för i en affär eller i en företagslokal. Men min mitt hem är inte bara min borg utan även mitt kontor.

Även om de kanske dolde detta så blev det många djupa veck i pannan när jag skulle förklara var de texter jag skriver hamnar. Att visa en hemsida där texterna ligger onpage var ju en sak men när det kom till offpagetexter (länktexter) var det ju inte lika lätt att försöka förklara hur det hela sitter ihop. En av tjejerna sammanfattade det hela (efter en timme) med ”Man blir lurad hela tiden på nätet”. Detta efter att hon till viss del förstått länkarnas betydelse och hur jag även jobbar med affiliate. Men vem är det som luras? Vem är det som blir lurad?

Redan här i början kom diskussionen upp om vad Google egentligen är. Trots 9 år i skolan och höga betyg är det fortfarande extremt många niondeklassare som tror att Google är en allsmäktig allvetande Gud som alltid ger exakt rätt svar på de frågor man har. Inte sällan har jag sett uppsatser där elever ska ge referenser på slutet och de skrivit Källa: Google. Så var det med den källkritiken…

Så åter till Google och de två tjejerna som nu satt djupt koncentrerade på att förstå SEO på Basic-nivå. Det blev en del diskussion om vad Google är och vad de får göra. De är trots allt ett företag och erbjuder en tjänst. Är vi inte nöjda med vad de erbjuder har vi alltid möjlighet att välja ett annat företag. De försöker hitta på algoritmer, Pandor och Pingviner och annat för att visa mest relevanta sökresultat.

Jag försöker (och främst mina kunder) göra allt för att Google ska välja just dem som nummer ett. En tävling där alla väljer sina medel i kampen på Serpen. Men att det är de bästa resultaten som visas överst – nej inte alls. Det är det många som tror och då kan de ju känna sig lurade.

Jag kan förstå att de känner sig lurade när de sakta men säkert förstår hur delar av internet är uppbyggt. Men samtidigt – vi överöses av reklam dagligen. Reklam som är vinklad, riktad och personlig. När hela vårt samhälle försöker styra vårat (köp)beteende så varför ska internet vara annorlunda?

Men vad har jag för etisk del i detta?

Förra året var det en rolig diskussion om etisk SEO. Följde den på håll och kan delvis hålla med om det inte går att definiera etisk SEO. Men tycker ändå att det var ett bra initiativ av exempelvis Todays Media att sätta upp etiska riktlinjer mot kunder. Vad gäller? Vad får man? Vad kan man förvänta sig?

För mig som skribent blir det också ett etiskt ställningstagande. I början tog jag alla jobb jag fick. Spelade inte någon roll vad det handlade om och kunde skriva sponsrade inlägg på min blogg om vad som helst – fick ju pengar för det.

Efter ett tag hade jag spammat sönder min blogg och började även fundera på vad jag med mina texter sponsrade för verksamhet. Även om jag skrev negativt om något så var det ändå länkkraft som jag gav dem. Det var ju det blogginläggen främst handlade om. Så hur jag än gjorde ”sponsrade” jag branscher som jag annars inte skulle vilja jobba med.

Rätt etik inom SEO texter

Detsamma gällde artiklarna jag skrev. Kunde jag stå för dem även om de inte lades ut på mina bloggar.

”Skriv ett positivt inlägg på 300 ord om att ta sms-lån. Skriv i jag-form”

”Skriv 500 ord om olika tjänster som spådamer erbjuder. Skriv vilken du tycker är mest intressant”

Jag säger inte att sms-lån är fel eller att alla som går till spådamer blir lurade. Men kan jag stå för de texter jag skriver? Utifrån vad jag själv tycker och tänker?

Nyåret 2012/2013 tog jag då steget och drog en etisk gräns. Exakt var den går tänker jag hålla för mig själv (även om mina kunder får veta av den ibland). Men var den går spelar ingen roll. Det handlar om att dra en. Att vara ärlig mot sig själv och sina läsare. Detta oavsett om texten hamnar på en riktig blogg som många läser eller om den landar på en splogg som bara Googles ludna spindlar besöker lite snabbt så.

Över en natt tappade jag mina två största kunder och därmed 80% av omsättningen. Okej, ska vara ärlig och säga att jag sa upp mina uppdrag tre månader innan så de hade tid att hitta nya skribenter. Men på tre månader var jag tvungen att hitta nya kunder. Kunder som ville ha texter som jag kunde stå för. Det var ett steg som inte togs helt utan nervositet men som visade sig vara rätt.

Att skriva texter som innehållsmässigt är i konflikt med vad man själv tycker och tänker kommer för eller senare att leda till att man målar in sig i ett hörn. Gör sig beroende av jobb man inte vill ha och som kräver att man säger saker man inte kan stå för.

Idag skriver jag texter inom det mesta, driver en del bloggar, finns på sociala medier m.m. Men har ni sett mitt namn tidigare online? Troligtvis inte. De mängder av artiklar jag skriver har förstås inte min signatur. Det har inte heller de spökblogginlägg som jag gör. Rätt eller fel? Det kan man även diskutera.

Etik inom SEO

Ska man då verkligen behöva ta etisk ställning till vad man jobbar med?

Ett av de företag som jag följer med intresse är Bråth. De sticker ut på flera sätt. Både genom att växa fort som SEO-företag men även för att de bryter nya vägar med deras akademi och satsningen på E-butiker. Men inte minst för att de vågar ta ställning. För att citera hans blogginlägg från i somras ” … ett företag som inte tar ställning är ett företag utan integritet. ”

Visst är det så att han även har rätt när han senare i blogginlägget säger att de kanske till och med tappar kunder på att ta ställning och vara tydliga i olika åsikter men att han anser att det är värt det. Jag tappade kunder men det var värt det.

Låter jag som en moraltant som försöker få internet till ett bättre ställe att vara på eller är jag och Bråth inne på rätt linje – att man ska ta ställning?

Blir du irriterad på fokus på moral när man i alla fall ”alltid blir lurad på internet” ?

Får sluta med ännu ett citat från Bråths blogginlägg.

Om det råkar uppröra någon så må det vara hänt.”

 

Share:
Johan Hummelgård

Johan Hummelgård