SEO pingvin och panda

Google slår till mot länknätverk

Att följa bloggar från de som är väl insatta i SEO är en stark rekommendation till alla som vill hålla sig uppdaterade i ändrade förutsättningar, uppdateringar med Pandor och Pingviner och allt annat.

En av de bloggar som man definitivt bör följa är Googles egna webbmaster blogg. De som hellre följer twitter bör leta upp Matt Cutts som är ”Head of Search Spam” inom företaget.

Visserligen bör man ta det de skriver med en nypa salt då det snarare handlar om hur Google önskar att det var än hur det i verkligheten är. Den som går lite längre bak i bloggen kan exempelvis hitta inlägg där de säger att köpta länkar inte fungerar. Alla vet att de gör detta men det är en önskan från Google att det var så och därför vill de gärna få oss att tro det.

Det är lite paradoxalt att de tidigare säger att köpta länkar inte fungerar och att de i februari 2014 skriver om hur de varnar och attackerar länknätverk.  Skulle de köpta och onormalt införskaffade länkarna inte fungera skulle de inte ha något behov av att döda dessa nätverk…

Tillslag mot Tyskland och Frankrike

Redan den 3:e februari stod det på Matt Cutts Twitter en påminnelse om att betalda länkar går emot Googles riktlinjer och att företaget kommer att göra påföljder för de sidor som har onaturliga länkar.

Veckan före det attackerade de ett länknätverk i Frankrike vilket slog mycket hårt mot de berörda och nästa land för Googles attacker blev Tyskland.

Attackerna har hittills skett i större utbredning i USA men har nu alltså även kommit till Europa.

När kommer första attacken mot svenska länknätverk? Eller har de redan kommit men utan att SEO-företagen som blivit drabbad vågar säga det utåt?  Att Google kommer att söka vidare är tydligt. Om sedan sidor på svenska prioriteras är en annan sak. Med tanke på hur engelska och tyska sajter är extremt många fler så kanske vi klarar oss undan längre än vad många befarar.

Vad är ett länknätverk?

Lite förenklat kan man säga att ett länknätverk är en mängd webbsidor som skapats av enbart syftet att ge utlänkar till mer värdefullare sidor. Många SEO- företag jobbar exempelvis med att skapa egna länknätverk. Genom att jobba upp en stor mängd sidor med både innehåll och länkar är det dessa de länkar från när de får någon kund som behöver länkkraft. Ett smidigt sätt istället för att byta eller köpa länkar vilket skulle ta betydligt längre tid.

Men ett länknätverk måste inte bara vara ägt av ett SEO-företag. Det kan lika gärna vara automatiserade nätverk där man kan mata in sin länk för att sedan  få den delad på sidor med hög PR.

SEO-företagens död?

Genom att de nu söker efter dessa länknätverk så skulle man kunna tro att det är dödsstöten för SEO-företag. Så fort Google får nys om ett länknätverk skulle de kunna sätta dessa sidor i karantän (Googles sandlåda) vilket gör att de inte ger någon länkkraft alls. Med andra ord skulle SEO-företag efter SEO-företag bli drabbat.

Pingin uppdatering
Pingvinfiltret är ett filter som i princip slår mot två saker, exakt ankartext och sitewidlänkar (länkar på alla sidor på en hel sajt) – sokmotorkonsult.se

Men allt handlar om att anpassa sig och det vet de företag som jobbar inom denna bransch. Huvudsakligen handlar det om att inte lämna spår som gör att Google ser att en kluster av sidor ägs och drivs av samma person. Att en enstaka sida som ska ge länkkraft blir straffad räknar redan SEO-företagen med men så länge man inte ger Google chansen att spåra upp fler sidor från samma företag så är det inte någon större fara.

Att de nu annonserar på sin blogg att de kommer att attackera fler länknätverk kommer alltså bara mynna ut i att SEO-företagen blir mer försiktiga. Olika Ip-nummer, ingen sammankoppling av länkar varken till eller från sidorna, unika ägare och ålder är några av de saker man kan jobba med.

Samtidigt gynnar det de som jobbar med SEO ur ett perspektiv. Ju svårare det blir att gå genvägar desto fler företag kommer att behöva   hjälp med den SEO som de tidigare kunnat genomföra själv.

Kanske blir Googles attacker alltså kontraproduktiva och skapar mer jobb för alla inom SEO-branschen

Att tänka på själv

Webmastertool

Det är inte säkert att man själv vet varifrån man byter, köper eller får länkar. Så chansen finns alltid att man är sammankopplad med ett eller flera länknätverk. Det Google skriver på sin blogg att man ska göra för att undvika repressalier är att använda sig av Googles egna webmasterverktyg. I detta blir man varnad för om man har länkar som anses vara ”onaturliga”. Det man i sådant fall bör göra är att ta bort dem alternativt spärra dem.

bygg seo länkar rätt
Har du slarvat med dina länkar? gör om gör rätt!

Bygga själv?

Vågar man bygga mindre länknätverk själv? Små kluster av bloggar som enbart byggs upp för att ge länkkraft till de mer viktiga sidorna? Svaret är nog ja fortfarande. Som privatperson kan man inte underhålla speciellt många bloggar med både inlägg och inlänkar. Så storleken kommer knappast att få Googles ”spamdetektiver” att attackera dessa nätverk. Men det betyder inte att man inte ska vara försiktigt.  Har man ett tiotal bloggar och 4-5 huvudsakliga sidor som ska ligga högt i Serpen ska man absolut inte länka upp samtliga fem med samtliga tio bloggar. Faller en så faller alla. Ännu en gång får man luta sig mot Googles normaltänk.   Är det normalt att 10 enskilda bloggar länkar till exakt samma sidor? Knappast.

En del riktigt duktiga inom SEO-världen menar att man inte ens bör jobba med rena juice-satteliter. Sidor som inte alls rankar högt då de inte är byggde för detta ändamål. De anser att alla sidor som man har ska vara av kvalité och ge något. Jobbar man med affiliate kan exempelvis en sattelit inbringa 10-20% av inkomsten av vad huvudsidan ger. Genom detta måste den ranka relativt bra vilket också kräver ett helt annat engagemang än juice-satteliter. De ger juice, de ger pengar och de gillas av Google då de är kvalitativa.

Anlita SEO-företag?

Är det då mer riskfyllt att anlita ett SEO-företag om Google försöker attackera deras länknätverk? Både ja och nej. Jag gissar att de största företagen följer med i utvecklingen och arbetar allt mer på att dölja sina nätverk så bra att Google kommer att ha svårt att hitta alla sidor som de använder. Däremot är det inte säkert att små nya företag inom denna bransch har samma historia, samma respekt för Google och samma kunskap att bygga långsiktigt. De kan mycket väl leverera ett bra resultat men den dag attacken kommer är det stor risk att man faller snabbt.

Det andra man kan göra är att be om transpirans i arbetet. Anser man att länkarna kommer från allt för tydliga länknätverk så bör man inte fortsätta samarbetet.

Personligen tycker jag ändå att det är bra att SEO-företagen får sig en match mot Google. Det höjer kvalitén i längden och gör att man jobbar mer långsiktigt och försiktigt än tidigare. Två ledord som definitivt bör följa de som jobbar med SEO dagligen.

[dis]

Share:
John Adams

John Adams

3 comments

  1. Mycket bra skrivet! Det gäller att hela tiden vara på tårna när man arbetar med SEO och ta in information från alla möjliga håll. Detta va en väldigt välskriven, bra och informativ artikel, tack!

    Jag har själv nyligen startat ett länkhotell i Europa. Tanken är att bygga något nytt, där inte bara länkar pumpas in utan en stor variation utav annat innehåll med, återstår att se hur Google ser på den sajten. Adressen är ungefär 8 år gammal och har väldigt hög page authority och domain authority 🙂

Kommentera