Hur funkar SEO i finland

Så lite förändras SEO i Finland

Det är inte ofta jag Googlar för att hitta artiklar om SEO i våra grannländer. Är det utländska artiklar jag är ute efter är det främst mot amerikanska marknaden jag söker mig. Väljer hellre engelska att läsa än danska/finska… Utöver det är självklart flest företag och störst marknad inom SEO i USA.

Men denna gång har jag vänt mina blickar till öster och tänker bjuda på mina tankar om finsk SEO. Varför? Allt beror på en video som Top Dogs Christian Rudolf publicerade 14 oktober 2015. En kort intervju med Jonathan Björkskog från den finska företaget Genereo som handlade om just skillnaderna mellan svensk och finsk SEO. I slutet av intervjun ställer Christian frågan hur man kan få tag på Jonathan om man vill ha hjälp med finsk SEO. Han svarar då först ”Ja ni kan ju Googla mig eller så…” Det gjorde jag och hittade en intervju med honom om skillnaderna mellan svensk och finsk SEO från 2012.

Så är du intresserad av skillnaderna mellan svensk och finsk SEO idag bör du se videon. Är du intresserad av vad skillnaderna var 2012 kan du läsa intervjun. Själv kommer jag titta på skillnaderna mellan dessa år – om det finns några.

Här kan du se videon


Finsk SEO vs Svensk SEO

2012 VS 2015 – Svensk VS Finsk SEO

Första gången jag läste intervjun från 2012 hade jag inte lagt märke till när den var skriven. En första tanke var då – Är videointervjun en illustration av denna intervju. De var så väldigt lika. Men det är den knappast. Det är nog bara så att några större förändringar inte skett.

Konkurrenter?

År 2012 säger Jonathan att SEO-marknaden inte är speciellt stor. Samtidigt går det tydligt att läsa av att konkurrensen inte heller är stor. Det är relativt lätt att jobba sig upp mot toppen.

År 2015 säger han i intervjun ”Finland är kanske en av EU:s lättaste marknader. Minst konkurrenter”

Ni som kan finska och inte gillar den hårda svenska marknaden – satsa på Finland. Det känns som att landet ligger ett flertal år efter Sverige gällande konkurrens och svårighet att nå toppen.

Länkbygge?

År 2012 var uppenbarligen inte länkbygget speciellt utbyggt i Finland.

Det finns inte många stora spambloggar här, inte många länkfarmar eller ens länkkataloger och inte ens många nätverk att köpa av

I intervjun 2015 tar han även upp detta och tydligen har inte utvecklingen gått lika snabbt som i Sverige

Den största skillnaden kanske är att det i Sverige finns en massa länknätverk och SEObyråer har länknätverk här på ett helt annat sätt än i Finland”.

Att bygga Spambloggar kanske inte är det som i första hand rekommenderas men det är lite intressant att han sa detta för över tre år sedan och redan då var Sverige före.

Låg konkurrens

Företag som vill bli bättre kan med fördel se på andra företag inom samma bransch som ligger före. De finska SEO-bolagen borde rimligtvis tittat lite på den svenska marknaden och tagit efter länkbyggandet. Men så är alltså inte fallet. En orsak kan vara att det helt enkelt inte behövs.

Jonathan är inne på det i slutet av videointervjun då han säger att förändringar gör större skillnad i Finland än i Sverige. Exempelvis tar han upp produktbeskrivningar, titlar och länkar. Kort sagt – den som jobbar med SEO i Finland får bättre och lättare resultat än de som jobbar i Sverige. I alla fall mot hur mycket jobb som läggs ner. Är inte konkurrensen speciellt hård kommer inte heller mer avancerade länknätverk behövas.

Kommer länkbyggandet att växa fram i Finland framöver? Det tror jag absolut. Konkurrensen kommer att hårdna med mer E-handel och desto fler som förstår vad SEO är. Även förståelsen kring vad SEO är kan vara en orsak till den låga konkurrensen.

Låg allmän kunskap

I videointervjun tar han upp att svenskar överlag mer vet vad SEO är än de från Finland. I artikeln från 2012 skriver han ”..frågar du någon här om de vet vad SEO är så säger de troligen ja och syftar på bensinstationen där de sitter på gubbsamling och dricker sitt morgonkaffe” Detta då SEO är en stor känd bensinstationskedja.

Även här finns alltså likheter åren mellan.

Språket

Inte helt oväntat är det fortfarande finska man pratar i Finland. Språket med de långa orden. År 2012 tog han upp två saker gällande språket. För det första att orden kan blir rejält långa tack vare språkets uppbyggnad. För det andra att Google inte helt förstår att ”olika böjningar faktiskt är samma ord” (Vem gör det som inte kan finska?)

2015 lyfter han upp samma sak. Detta just att språket har många långa ord. ”Kanske kan du få ett finskt ord att ta upp en hel titel.”

frågar du någon här om de vet vad SEO är så säger de troligen ja och syftar på bensinstationen där de sitter på gubbsamling och dricker sitt morgonkaffe” Detta då SEO är en stor känd bensinstationskedja.

Cirkeln är sluten

Är då verkligen skillnaderna mellan svensk och finsk SEO nästan identisk år 2012 och över tre år senare. Ja, det verkar som så. Dessutom mer identisk än vad man kanske anar. Om det är en slump eller om det är ett tecken på att allt är lika då som nu låter jag vara osagt men även 404:orna verkar vara identiska.

I inlägget från 2012 finns en länk längst ner till företaget Genero. Men den som klickar på denna länk kommer till en klassisk 404:a sida (Hit går länken). Nu hoppar vi fram tre år och landar i inlägget från Christian. De som försöker se videon via Safari eller Chrome kommer få problem och får gå via en extern utlänk. Men även de som klickar på länken direkt under videon kommer att få problem. Länken ”Finsk SEO vs Svensk SEO” går nämligen till en ……..404:a sida. (Hit går länken)

Cirkeln är därmed sluten. Skillnaden mellan svensk och finsk SEO är extremt lika år 2012 och 2015. Detta till och med gällande felaktigt riktade länkar.

PS: Jag tror den killen tjänar bra på affiliate. Kolla in ansiktsuttrycket 3:11 in i videon. Han har precis svarat på frågan om hur affiliatemarknaden är i Finland och sagt ”det är inte lika många som håller på med det och det finns mer plats i sökresultatet”. Hans leende säger att han hoppas på att det ska förbli så framöver också…

Förresten – Ska bjuda på en sista länk som sammanfattar hela inlägget. Varsågoda.

Share:
John Adams

John Adams

Hej och tack för besöket.
John Adams heter jag arbetar som SEO-konsult i Stockholm.
Bloggar lite om internet, e-handel och sökmotoroptimering.
*Jag tar för tillfället inte flera SEO uppdrag :)

1 comment

  1. Länkarna är fixade, hade glömt att jag hade bytat till https.

Kommentera