SEO foretag

Din värsta konkurrent kan vara ditt SEO-företag

Har du anlitat ett SEO-företag och fått hjälp med sökmotoroptimeringen i så pass bra utsträckning att ditt företag syns högt upp på Google? Jag gissar att du är riktigt nöjd. Även om du kanske har några steg kvar till första platsen.

Det blir som en tävling och det är med spänning du följer utvecklingen för att se om du kan få ta det sista steget upp och bli etta. En plats som dominerats av din största konkurrent och en plats som detta företag haft under lång tid.

I det läget har du kontakt med SEO-företaget och de (eller du) tar upp att budgeten kanske skulle ökas just för att komma förbi din konkurrent. Det skulle uppenbarligen ge riktigt bra utdelning i form av fler besökare om du låg etta. Du går in med mer pengar och …….ja egentligen spelar det ingen roll vad som sedan händer. För redan i detta läge kan du ha valt att kämpa mot din största fiende – Ditt Seo-företag.

De kör med ”Vinst varje gång”

Hur skulle det kännas om du efter sex månaders kamp om toppen får veta att det företag som alltid legat framför dig anlitat samma SEO-företag som dig. De har fått hjälp med SEO under lång tid av samma personer som du haft kontakt med.

Som SEO-företag kan man lätt gömma sig bakom ”Men vi hjälper alla kunder som kontaktar oss”. Men hur känns det som kund? Skulle det kännas helt okej och trevligt att de personer som ska få dig att ”vinna” tävlingen på Google även gör allt för att du inte ska vinna eftersom de ”hejar på” och jobbar med din största konkurrent.

Skulle vara intressant att se denna situation i sportvärlden. Real Madrid och Barcelona ska mötas i en match och dagens coach är Luis Enrique. Han tar platsen som coach – åt båda lagen. Smart lösning, han kommer ju vinna oavsett.

Men hur tänker SEO-företagen kring detta. Bad en vän att höra med tre stora SEO-företag i landet. (Skönt att låta någon annan göra skitjobbet så man själv kan göra det roliga). Vilka företag som kontaktats tänker jag i detta läge inte säga. Kanske gör jag det i senare inlägg men det är inte det som är poängen.

Synen på att konkurrera med sig själv

Enligt ett företag var detta en fråga som väldigt många företag tog upp i kontakt med dem. Inte helt oväntat. Därför påpekade de tydligt att gränsen för antal företag ”i samma nisch är 3-5 företag”. Så om de jobbar bättre med alla andra konkurrenter så kommer man i alla fall som sämst femma.

Om de håller sig till detta (återkommer om det under rubriken ”Kan de tacka nej”) betyder det också att de ser en viss nackdel att ha många företag inom samma nisch. Annars hade de ju inte satt upp gränsen så tidigt. Det kan låta logiskt att begränsa antalet inom samma nisch. Men andra SEO-företag valde helt andra vägar.

Ett svarade helt enkelt kort och gott att de jobbar med flera företag. Hur många och om det fanns någon begränsning framgick inte. Inte heller om de såg det som något begränsande eller positivt. Så vi lämnar de åt sidan för stunden.

Så kommer då det tredje företaget som vänder på hela resonemanget. De lyfter inte bara upp att det finns möjlighet att arbeta med flera företag inom samma bransch. De lyfter även upp detta som en fördel och visar upp ett exempel där det har varit lyckat. Ett exempel från en bransch men där man inte nämnde vilka företag det handlade om.

En fördel som däremot tydligt förklarades var att detta skulle kunna skapa en tävlingskonkurrens mellan de olika teamen på företaget. Det ena teamet skulle kunna ha ”Ullasinredningsbod.se” och det andra ”IKEA.se” och de gör bägge allt för att värna om kundens intressen för att komma etta. (Den sista meningen var ett eget taget exempel och inget som företag lyfte fram…) Utöver det lyfte företaget fram fördelarna med att de olika teamen kunde samarbeta och hjälpa varandra.

Nu tror jag inte Ulla blir speciellt upprörd om hennes Ullasinredningsbod.se inte kommer före IKEA och inte heller att de har samma SEO-företag. Här är förutsättningarna så extremt olika.

Detta var även något som detta SEO-företaget gled in på. De lyfte upp att det är så ”olika förutsättningar” att det är svårt att jämföra företag mot företag. Ja, det är det. I alla fall om det är Ulla och IKEA. Visst är förutsättningarna olika gällande ekonomi och storlek. Men vad jag vet om SEO så handlar det om att röra sig mot toppen. Detta oavsett vad företaget heter.

Skulle detta SEO-företag kunnat hävda att ”förutsättningarna är så olika” även om det inte var IKEA som konkurrerar med Ulla utan Pellesinrednigsbod.se. Jag gissar det – så de inte behöver säga nej till en ny kund.

Om Ulla kontaktar ett SEO-företag tror jag hon uppskattar om de säger att ”Ja vi jobbar gärna med dig men vi ska även vara ärliga med att säga att vi har 10 företag som vill synas på samma ord som dig och detta med större budget.”

Nu ska tilläggas att inget av dessa tre erbjuder ”resultatbaserad SEO” då kunden enbart betalar om de ligger på topp 10. Här känns ju saken redan uppenbar. Ju fler företag de arbetar med ju svårare har de att leverera. Har de 10 heminredningsföretag är ju sannolikheten minimal att de skulle ta in en till. Förutsatt att de inte har så pass bra självförtroende att de anser att de kan få in 11 företag på de 10 första sökträffarna. I deras sätt att erbjuda SEO har de alltså satt egna gränser.

Kommer de att tacka nej?

Ett av företagen sa att de enbart jobbade med 3-5 företag i samma nisch. Det är ett intressant uttalande. Med tanke på dess storlek är det lite svårt att tro på detta. Så tänker jag i alla fall. Vi säger att ett fem företag har kontaktat dem och vill synas på heminredning. Ett ytterst vanligt ord som mer än fem företag i Sverige vill vara synliga på. Alla dessa fem är ”snåla” och vill betala så lite som möjligt. Inte några som fyller upp SEO-företagets kassa precis – men ändå kunder som man bör ta hand om på bästa sätt.

Så kommer IKEA och kontaktar dem och ber att få jobba just mot heminredning. Ett företag med en något större budget. De har väll lika stor omsättning på 5kronorskorvar som ett mindre heminredningsföretag har på inredning. Vad gör då SEO-företaget?

”Nej, ni får gå till vår konkurrent för vi har fullt gällande just denna nisch. Att ni skulle betalat 100 gånger mer spelar ingen roll. Vi håller hårt på våra principer och sätter kundernas bästa i fokus. Amen”

Alla som tror att det kommer att ske kan räcka upp en hand. Till dig får jag sedan berätta att Money Talks – även inom SEO-världen. Detta även om man marknadsför sig som etisk eller transparent. Man är transparent – så länge som man inte visar för mycket. Visst finns det undantag men bara genom denna lilla undersökning visar det sig att man hellre jobbar med flera liknande företag än backar och tackar nej. Motbevisa mig gärna.

Fördel eller inte?

Är det då en fördel eller nackdel att anlita ett mycket stort SEO-företag. Ett företag som till stor sannolikhet redan arbetar med företag som vill synas inom din bransch. I alla fall så länge du säljer något som är väldigt allmänt som klänningar, flygbiljetter eller att du exempelvis vill marknadsföra ett casino.

Att det ska vara en fördel att två team på samma företag ”tävlar” mot varandra köper jag inte. Jag tror den bästa konkurrensen kommer när två företag kämpar mot varandra och därmed utnyttjar alla resurser de har mot ett gemensamt mål. Så det köper jag inte.

Att man inom ett och samma företag kan samarbeta och hitta lösningar som passar på fler än en webbplats är däremot mer trovärdigt. Väger det upp att de gör ”allt” för att din konkurrent ska ligga före dig på Google – samtidigt som de ger ”allt” för att du ska ligga före dem… Det kan bara du som kund avgöra.

Själv sköter jag mitt SEO själv. Jag är etisk och transparent mot mig själv gällande vilka jobb jag gör. Gällande vilka jobb jag gör åt andra så skulle jag inte kunna jobba åt exempelvis två försäkringsbolag samtidigt. Inte ens om jag skulle kunna påvisa vissa fördelar med att ha två mycket liknande kunder. Men det är jag det.

PS: Både ullasinredningsbod.se och Pellesinredningsbod.se är lediga domännamn. Däremot är visst IKEA.se upptaget.

 

Share:
John Adams

John Adams

Hej och tack för besöket. John Adams heter jag arbetar som SEO-konsult i Stockholm. Bloggar lite om internet, e-handel och sökmotoroptimering. *Jag tar för tillfället inte flera SEO uppdrag :)

Kommentera