Din länkar och google

Så stjäl Google din första placering

Att SEO-optimera är som att tävla. Man har sina motståndare och man vet aldrig om de använder sig av fina eller fula metoder. Men alla spelar med samma domare – Google. Jag kan väll hålla med om att domaren dömer fel rätt ofta men så är det även i en vanlig fotbollsmatch. Det är bara att gilla läget och spela vidare. Men hur kul är det när domaren vill vara med och spela. Ta poäng och placeringar… Nedan presenterar jag de sätt som Google gör för att ”sno åt sig” första placeringarna.

Google Maps

Får man mest besökare om man ligger etta på Google?  Din placering kan lika gärna hamna en bra bit ner på sidan ändå. Får du Google Maps före dig kan det bli så.

Förra månaden kom exempelvis Google Maps högt upp om man sökte på hemstädning Stockholm. De städföretag som optimerat sig högt upp på Serpen behövde definitivt inte vara de som fick mest besök på sidan. Detta förutsatt att de inte var med på Google Maps.

Har man bara Gserp som mätverktyg såg det ju bra ut. Enligt Gserp låg företaget på exemp

elvis en andra placering. Men i de fall som Google Maps ligger före betyder det en stor och jobbig konkurrent. Detta särskilt när det gäller företag som erbjuder tjänster där man gärna ringer och beställer tjänsten (eller går via hemsidan). Då finns ju all information direkt via Google Maps. Nu är det relativt enkelt att gå anmäla sitt företag till Google Maps och på så sätt komma med på listan så det enda jag undrar över är – hur kommer man högst upp på listan på Maps? Tacksam för idéer och svar. Kanske måste SEO-företagen klura ut även detta.

Adsense

Vi har vant oss med den överallt på internet – Adsense. Dessutom ligger den ofta över sökträffarna som en lockelse till de som söker att i första hand välja dessa istället för de tio sökträffar som presenteras. Detta förstås eftersom Google själva tjänar pengar på det. Men det roliga med Adsense-reklamen som är ovanför sökträffarna är att allt fler struntar i dem. Trots att man söker efter en badtunna och det är reklam för företag som säljer badtunnor så är det många som direkt tittar på sökresultaten istället och söker efter ett företag som säljer badtunnor. Av någon anledning vill man inte ”luras” av reklamen utan hellre ta ett eget beslut om var man ska gå. Det är en fördel för de som jobbar med SEO även om man iskallt får räkna med att det är många som klickar på annonserna också. Annars hade de inte varit där. För självklart kommer Google lägga annonser där de anser det vara mest ekonomiskt.

Väder

Den som söker på ”Guldpris” kommer få 10 sökträffar att välja mellan. Den som uppenbarligen jobbat bäst med optimeringen mot detta ord är www.guldpriset.nu. (1/7 får tilläggas). För att kunna se dagens guldpris blir man tvungen att klicka sig in på sidan och därefter se vilken information som finns att tillgå. Genom att erbjuda funktionella sidor som är väloptimerade mot Google tjänar folk pengar på adsense och affiliate på detta sätt.

Men söker man på New York Weather får man svaret direkt. En stor ruta ovanför första sökträffen presenterar allt från temperatur till luftfuktighet. Om det varit någon som velat ranka bra på det ordet så är det bara att lägga ner. Svaret kommer direkt och få behöver klicka sig vidare in på någon sida. Idag är det vädret som presenteras direkt – vad kommer imorgon? Vilka branscher kommer bli stendöda inom kort? Skulle detta byggas vidare handlar det om branscher där det är kort och konsis information som besökaren är ute efter. Exemplet med guldpris kan vara ett lysande exempel. När kommer en ruta upp som presenterar dagsaktuellt guldpris så man ”slipper” klicka sin in på någon sida?

How To

Läste en intressant artikel  om att sökmotorn placerar steg-för-steg instruktionen direkt under första sökträffen. Den som äger andra placeringen på Google får alltså behålla den men den kommer betydligt längre ner på sidan. Detta i sin tur bör ju minska chansen att någon ska klicka sin in på den. Detta i likhet med Google Maps. läs artikeln här

How-To verkar vara ett sätt för Google att försöka ge svaret på ett tydligare och enklare sätt. Istället för att man ska behöva klicka sig in på de mest relevanta (enligt Google) sidorna och där hitta svaret så plockas svaret ut från sidan och presenteras under sökresultatet.  Bra tanke? Det får jag återkomma till men oavsett så tar det plats från dem som ligger under.  Är det en lång instruktion visas däremot inte hela utan det kan exempelvis stå ”3 More Items” längst ned. Med andra ord finns i alla fall en begränsning för hur stor del som denna How-To ruta kommer att ta.

Som de även lyfter fram i artikeln verkar inte resultaten vara riktigt lysande jämt heller (men är Google det annars i sina prioriteringar?) men frågan är nog bara hur detta kommer att utvecklas och hur man arbetar mot det med sina egna sidor. Att ligga etta kommer bli än mer åtråvärt och kanske blir det än viktigare att skriva tydliga instruktioner för olika saker på sin hemsida i hopp om att Google väljer ut just dessa tydliga steg-för-steg guider. Tanken är god att man då hittar dessa snabbare men gissar att det kommer bli mer eller mindre onödiga guider också för vissa branscher gör ju allt för att ligga högst. Tror ni att följande guider kommer upp ”Hur man spelar på enarmad bandit”, ”Hur man tar ett sms-lån” osv.

Det mest intressanta är att det verkar vara olika tillfällen som detta visas. Jag gjorde en sökning på ordet mygga på mobiltelefonen och fick upp följande resultat (Se bild). Här ligger alltså snabbsvaret över första sökträffen som är wikipedia. När jag gör exakt samma sökning på datorn kommer inte denna how-to information fram. Finns det någon tanke bakom detta?

Skillnad i mobil och dator sökning på google

Gjorde samma text med Fotbollsvm 2014 och fick samma resultat. Jag ville veta när nästa match skulle gå av stapeln och google dessa ord. På mobilen kom en faktaruta upp med de senaste resultaten (Sorry Google, ni missförstod min sökning…) men inte när nästa match skulle spelas. Under där kom första sökträffen. Gjorde om sökningen på dator och helt utan faktaruta.

Den som hängt med nu ser även en stor nackdel för de som jobbar för att få in besökarna på hemsidan. Om jag undrar över hur man tar ett sms-lån (för att ta ett riktigt dåligt exempel) så söker jag på detta och ser direkt i sökresultatet hur man gör. Jag behöver inte besöka Simon Nyströms sajt och ge honom lite affiliatepengar. Google säger att man ska bygga med content. Men sedan jobbar de emot detta genom att ta denna content och visa den för de som söker utan att ge någon credit genom att låta besökaren komma in på sidan. Någonstans här börjar jag känna att jag inte gillar How-To speciellt mycket. Ge credit till den som gör en snygg och bra sida istället.

[dis]

 

Share:
John Adams

John Adams

Kommentera