SEO för röststyrda sökningar

Röststyrda sökningar kan skapa nya SEO-utmaningar

Det är stor skillnad på talspråk och skriftspråk. Det är även mycket stor skillnad inom dessa beroende på vad språket ska användas till. När du skriver ett dokument till en myndighet har du knappast samma skrivspråk som om du skickar SMS till frun. Förhoppningsvis inte i alla fall.

När det kommer till hur vi söker på Google så är det även ett speciellt skriftspråk som används. Ska vi kalla det för Googlespråk kanske. Ska ta ett exempel. Du ska flytta och vill söka efter en flyttfirma i Stockholm. Det är extremt många fler som då skriver ”Flyttfirma Stockholm” än ”Flyttfirma i Stockholm”. Småorden försvinner.

Dessutom söker man efter tjänsten först och sedan platsen. Den som vill få kunder inom detta segment bör alltså synas på ”Flyttfirma Stockholm” och inte ”Stockholm Flyttfirma”. Nu är visserligen Google så pass smart att sökresultatet blir relativt lika vid dessa två sökningar. Men det gäller inte alltid.

Så ett speciellt språkbruk har vuxit fram i hur användarna söker efter olika produkter och tjänster. Detta vet självklart SEO-specialisterna om och optimerar mot dessa ord och fraser.

Men hur blir det om vi börjar söka på olika sätt?

Kommer det bli någon skillnad när Röstsökning slår igenom stort i Sverige. Med röstsökning säger man helt enkelt vad man är ute efter och ett resultat visas likt en vanlig sökning. Det finns undersökningar som visar på att användandet av Röstsök växer starkt i USA och detta bör ju även spegla av sig i Sverige med tiden.

Det jag funderar på är om talspråk och skriftspråk även skiljer sig vid sökningar på Google. Kommer de som jobbar med SEO behöva analysera detta vidare för att välja inriktning på arbetet?

Genom att titta på olikheter mellan skriftspråk och talspråk kanske det går att hitta vissa inriktningar på hur även skillnaden kommer vara när vi söker på Google.

  1. Talspråk har fler upprepande ord och prepositioner

Idag söker 170 på Flyttstädning i Stockholm och 2900 på flyttstädning Stockholm. Om röststyrda sökningar kommer har fler prepositioner kommer kanske siffran 170 att ökas avsevärt. Detta gäller även andra ordkombinationer.

  1. Förankrat i situationen

Den som pratar förutsätter oftast att den som lyssnar vet vilken kontext man är i. Det gör också att man kan relatera till saker omkring som man i en text varit tvungen att beskriva. Kan detta även speglas i röstsökning? Att man tydligare anspeglar på tidigare sökningar, var man är och ens omgivning. Kommer lokal-SEO att bli än mer viktigt utifrån detta?

  1. Mer personligt

Läs en mening och säg vad personen vill förmedla. Lyssna sen på samma mening och du hör ”mellan raderna” mer än bara vad som sägs. Är rösten arg, ledsen, stressad….

Om nu Google vill samla in så mycket information som möjligt från oss för att på detta sätt kunna ge bäst relevans i sökträffarna – kan de även ta hänsyn till hur vi mår? Kan en som säger ”medicin” och är täppt i näsan få fram en lista på företag som säljer näsdroppar och allergimediciner?

  1. Dialektalt

Även om dialekt finns i både skrift och tal så är den mer utbredd i talspråket. Om en göteborgare söker efter Schex via röstsök så kommer han/hon få fram en massa inlägg från Facebook och forum där man diskuterar ordets rätta namn. Den som däremot säger kex kommer få ”bättre” träffar.

Men om Röststyrningen kan känna igen dialekter så skulle även orden direktkorrigeras och sökträffarna bli mer exakta. I början kommer det ses som en nackdel hos röstsök.

Sen finns ju en nackdel till – Förkortningar.

Sök på Esseo via text och något industriföretag kommer fram. Sök på Esseo på sök så gissar jag att samma företag kommer fram. Men hur ska man annars säga att man vill läsa om S E O. Kommer det att krävas att man tar små pauser mellan de olika bokstäverna inom förkortningen för att Google ska förstå att det är en förkortning när man gör röstsök? Med andra ord får man inte prata för långsamt eller tveka?

Vad tror du? Än så länge så måste du skriva din kommentar om du vill dela med dig av den. Kanske det går att lägga röstkommentarer i framtiden.

Share:
John Adams

John Adams

Hej och tack för besöket. John Adams heter jag arbetar som SEO-konsult i Stockholm. Bloggar lite om internet, e-handel och sökmotoroptimering. *Jag tar för tillfället inte flera SEO uppdrag :)

Kommentera