Fråga om den länk

Tävlingar som länkfiske – Bra eller anus

Det finns flera olika sätt att skaffa länkar till sina webbplatser. En del vägar håller sig innanför Googles riktlinjer medan andra (länkköp) ligger utanför ramarna och har man oturen att Google genomskådar köpet är risken att man får bestraffning.

Tänker här förklara tanken bakom att använda tävlingar som länkfiske och vad det finns för fördelar och nackdelar med det.  Men först – Vad är länkfiske?

Länkfiske?

Länkfiske har många likheter med vanligt fiske istället för att handla i affär. Man kan gå till en affär och betala 100kr för en fisk (eller en länk). Man vet exakt hur mycket man får för pengarna även om det för de som sätter reglerna (Google) skulle anse det vara fusk. Men den som istället väljer att fiska kan komma hem helt tomhänt likväl som att man kan komma hem med 5,10,15 fiskar och därmed göra en stor vinst. Det är alltså en chansning. Men man har hållit sig inom regelramen.

Länkfiske är alltså att försöka få folk att länka till sin egen webbplats utan att man för den skull betalar för det. Det kan exempelvis vara genom att skriva mycket intressant innehåll, skapa debatter eller vara först med att leverare nyheter – eller att anordna en tävling.

Är tävlingar lönsamt?

Man ska komma ihåg att tävlingar är länkfiske och länkfiske är alltid är en chansning. Men man ska ändå räkna på det så man inte anordnar tävlingar som till största sannolikhet inte är bärande ekonomiskt.  Om man genomför en tävling och inte uppmanar till att människor ska lägga länkar är chansen stor att inte många lägger länk. Däremot kommer det komma en och annan då många bloggare tipsar varandra. Om vi säger att 1 på 10 lägger en länk och att det är 200 deltagande betyder det 20 länkar. Hur mycket en länk är värd beror självklart på flera faktorer. Inte minst inom vilket segment man vill ha länken till. Det är ofta betydligt dyrare att få en casinolänk än en länk till en sida om tofflor.

Men 200kr är inte orealistiskt att räkna med som ett medelvärde.  I detta fall skulle man alltså få länkar för 4000kr. Om priset i tävlingen inte är värd mer än 4000kr så är det lönsamt. I alla fall om man enbart tittar på länkvärdet.

Länkfiske är alltså att försöka få folk att länka till sin egen webbplats utan att man för den skull betalar för det. Det kan exempelvis vara genom att skriva mycket intressant innehåll, skapa debatter eller vara först med att leverare nyheter – eller att anordna en tävling.

Vad säger Google om tävlingar?

Googles riktlinjer är tydliga (i alla fall tycker de det själva) med vad som räknas som länkköp. Två av de fyra kriterier som Matt Cutts nämner gällande länkköp är värde och intention.

Om ett företag exempelvis har en tävling där regeln är ”Länka till oss och du får en lott per länk. Dragningen sker sedan bland alla lotter och priset är en bil” så är det definitivt länkköp.

För det första får den som lägger länken något. Visserligen bara en lott som kan vara nitlott men värdet på lotten går lätt att räkna ut genom att ta vinstens värde delat på antal deltagare. Med andra ord har den ett värde.

För det andra är det tydligt att företaget hade som intention att deltagarna skulle lägga länkar. Med dessa två kriterier fyllda är det tydligt länkköp och något man bör vara försiktig med.

Men om man anordnar en tävling där man inte kräver länkar då? Kommer man ifrån Googles blick då? Inte säkert…

Ett exempel

Ett casino genomförde en tävling i mars 2014. Reglerna utannonserades i bloggen och var relativt enkla. 1. Skriv hur du hittade till bloggen . 2 Skriv vad du tycker om den 3. Skriv vad som bloggägaren borde skriva om.

Här finns ingen regel om att man måste lägga länk och därmed borde det inte kunna klassas som länkköp. Finns det då en intention om att deltagarna ska lägga länkar? Å ena sidan kan man säga det gör det eftersom det är få som skriver om en blogg och inte länkar dit. Men å andra sidan kan man säga att de bara vill öka intresset för bloggen och indirekt casinosidan. Detta oavsett om man lägger en länk eller inte.

länkbygge i casino branshen
Länkköp är vanlig metod när det kommer till SEO i casino branchen

Den person inom casinoföretaget som publicerade tävlingen skriver om tävlingen på en annan blogg och där kommer intentionen fram tydligare. Han skriver att han räknar med att minst 9 personer ska delta i tävlingen och att varje länk värderas till 1000kr och därmed kommer tävlingens break-even vara på 9 personer  då vinsten var värd 9000kr.  Intentionen är glasklar. Men har svårt att tro att Google läser personens blogg (som ligger på en annan domän) och därmed kan förstå intentionen bakom tävlingen och på så vis straffa sidan.

Intressant är att Aaron Axelsson (Seo-proffs) snabbt kommenterade denna tävling på SEO-Forum med att tävlingen till stor chans skulle klassas som länkköp och att sidan skulle bestraffas om Google skulle märka detta. Eller som han skriver ” Vid en manuell granskning från Google skulle du ju garanterat åka dit”

Nu utvecklar han tyvärr inte sitt resonemang men har svårt att se att han inte har belägg för det  han säger. Med andra ord finns det en risk även om man teoretiskt håller sig innanför ramarna.

Troligtvis handlar det om vad man ska göra som deltagare. Hade det varit att man skulle skriva om en casinoupplevelse kanske det hade varit annorlunda. Då hade kopplingen inte varit klockren mot exakt detta casino.  Tänk själv – Om någon ber dig att skriva en text på din blogg om mjölk, kommer du att länka till ICA då? Troligtvis inte. Men om någon ber dig skriva en recenserande text om en blogg på ICAs hemsida, kommer du då att länka dit. Troligtvis.

Om Aaron har rätt så är det nog där skillnaden går mellan en godkänd och icke godkänd tävling. Även om tävlingen inte direkt kräver tillbakalänk så kan uppdraget som krävs vara så nära att det per automatik kommer en länk vilket alltså i så fall skulle kunna klassas som länkköp.

Gränsen är knappast tydlig.

Behöver man vara orolig?

Ska exemplet ovan bevisa att man inte ska anordna tävlingar som länkfiske? Inte alls – bara att man ska tänka till på vad man gör. Så länge man har en liten blogg är det inte någon fara. Det är inte de minsta sajterna som Google siktar in sig på. Har man däremot en större sida bör man tänka sig för. Det är bättre att lotta ut saker till de som mailar in svaret på en fråga eller kommenterar i kommentarsfältet än be dem skriva något på sin blogg. Risken är annars att man blir fälld på grund av ”Intention” enligt Googles regler.

[dis]

Share:
John Adams

John Adams

Hej och tack för besöket. John Adams heter jag arbetar som SEO-konsult i Stockholm. Bloggar lite om internet, e-handel och sökmotoroptimering. *Jag tar för tillfället inte flera SEO uppdrag :)