Att ranka med SLL

Kommer Google att premiera säkra webbplatser?

Det är en rad olika faktorer som Google väger in i valet om vilken webbplats som ska få den åtråvärda första platsen på Serpen och vilka som inte blir belönade med lika bra placeringar. Vissa faktorer är de öppna med medan andra är helt hemliga. Det är de faktorer som tillhör den andra gruppen som enbart går att lära sig genom att testa sig fram och ta del av andra tester.

Men samtidigt är inte Google en statisk sökmotor utan uppdateringar och försändringar sker hela tiden. Detta främst för att de ska kunna ge ett sådant korrekt sökresultat som möjligt men även för att man inte så lätt ska kunna påverka var webbplatsen ska landa i Serpen.

Ett rykte om framtiden är att Google kommer att värdera säkerhet på webbsidor som en faktor för bättre ranking. Detta är något som Matt Cutts antydde på SMX West Conference. Det var när frågan om dataintrång kom upp som Cutts antydde att det kunde ske för att på så vis premiera säkerheten.

Vad innebär det i längden?

Frågan ska först ses ur sitt perspektiv. Är detta en uppdatering för att gynna konsumenten för att få fram rätt resultat? Knappast. Det är snarare som Cutts även säger i intervjun – ett sätt för att underlätta för Googles arbete

…rewarding secure websites would save Google time whenever a fresh security panic sweeps the Internet…

De som ändå skulle bli påverkade av detta är de som idag arbetar med SEO. Idag läggs stora resurser ned på både onpage och offpage. Skulle parametrarna öka och säkerheten även skulle bli en faktor skulle SEO-företagen även behöva arbeta med detta. Då det även är något som Google vill att så många som möjligt genomför skulle de även tydligt visa på vad man ska göra för att få dessa extra ”placeringspoäng”.

Google, SEO och säkrare sidor

Med andra ord är det bara att vänta och se vad som presenteras. Att de skulle lägga in denna parameter utan att de skulle presentera detta offentligt känns orealistiskt då det i första hand handlar just om att de vill att många ska bygga säkrare webbplatser. Att då genomföra det i hemlighet ger inte önskad effekt.

För SEO-företagen som har stora resurser blir detta egentligen en fördel. Ju svårare det är att genomföra SEO desto färre små ”hobbyfixare” kommer det finnas på marknaden. Blir det mer avancerat kommer enbart de stora företagen med de stora musklerna att kunna leverera SEO som innefattar alla relevanta bitar.

Men allt kommer att handla om vad för slags kryptering och säkerhet som krävs. Dessutom är chansen stor att guider och hjälp-program skapas och sprids så att det till slut är lika lätt att ordna denna säkerhet som att uppdatera Titel och Description.

TIPS: Webbdesignguiden

Men nackdelen då? Ju mer avancerade faktorer de lägger in i algoritmen desto fler vanliga bloggare stängs ute. De som faktiskt enbart bloggar för att läsare vill läsa det de skriver. De som inte lägger ner sin största tid på att SEO-optimera sina inlägg utan bara bloggar för att de trivs med det. Dessa är de som kommer få mest negativt resultat av en säkerhetsuppdatering.

Både Pandan och Pingvinen premierade ofta dessa bloggare då de har mycket content och relevanta länkar men en säkerhetsuppdatering skulle inte premiera dem lika mycket. Det skulle bli en uppdatering som bara skulle gynna de redan insatta eller de som har mycket pengar att köpa sig säkerheten. På så vis känns uppdateringen inte helt rätt i Googles linje. Kanske är det just denna paradox som gör att de än så länge inte kommenterar denna förändring.

Share:
John Adams

John Adams

Kommentera