HTTPS för att ranka

HTTP eller HTTPS – Säkerhet är högsta prioritet för Google

http blir https

”Säkerhet är högsta prioritet för Google”

Så börjar ett inlägg på Googles blogg för webbansvariga. Har svårt att hålla med då det troligtvis är pengar som styr det företaget i likhet med de allra flesta företag. Men självklart behöver de även satsa på säkerhet. Skulle det bli känt att sökmotorn hade stora säkerhetsrisker skulle folk sakta men säkert söka sig någon annanstans. Genom att använda HTTPS-kryptering på Gmail, Drive och liknande funktioner säkerställer företaget att den personliga informationen inte går att se från någon tredjepart.

Men det är inte bara den egna säkerheten de premierar. Den 6:e augusti gick det att läsa ( i samma inlägg) att sökmotorn kommer att premiera webplatser som har denna säkerhet. Detta genom att ge dem lite bättre ranking i Serpen.  Däremot är de tydliga med att det enbart är en svag rankingsignal som ”drabbar” enbart ca 1 procent av sökningarna. Men de lyfter även upp att de i framtiden kan lägga större vikt på detta som rankingsignal för att på så vis uppmuntra webbansvariga att byta till en säkrare modell.

Betyder det att man bör satsa på att köpa ett certifikat ?

Ja

Det finns två orsaker till att man bör satsa på detta

1 – Säkerheten

Har man en onlineshop eller en sida med känslig information på bör man alltid fundera ett extra varv kring säkerheten. Vad händer om sidan blir hackad? Vad kan bli påföljden för dig som person och ditt företag? Säkerheten mot kunden bör alltid vara hög och därmed bör man ha ett certifikat. Har detta med SEO att göra? Nej, inte alls. Men det var den enda starka anledningen som jag kunde komma på till varför man direkt bör ta Google på orden och höja säkerheten.  Det finns visserligen en orsak till (som är seo-relaterad) men frågan är hur många som faller inom den kategorin (nästa punkt)

2 – Du är klar med resten

Har du perfekt content, använt dig av alla marknadsföringskanaler som finns, byggt upp länkar som är av perfekt relevans och som påverkar din sida enbart positivt samt har en hög konvertering? Med andra ord – är du klar med resten inom SEO?  Anser du dig vara klar med resten så att du kan lägga energi och pengar på att justera något som ändå bara påverkar 1% av alla sökningar och detta med en svag rankingsignal? Om så är fallet – tänk en gång till.

Kanske är det då inte säkerheten du bör prioritera utan arbeta på att få mer ödmjukhet. För SEO blir man inte klar med. I alla fall inte i den utsträckningen att man kan lägga ner tid på denna minimala rankingfaktor. Håller med Bråth då han i ett blogginlägg säger ”plocka den nedersta frukten först”. Med andra ord – gör det enklaste först och om du hinner – lägg ner tid för den frukt som tar stor energi av dig. Om du ens behöver…

Nej

1 – Få påverkas

Exempelvis Title, H1 och länkar påverkas alla sidor. Det är alltså viktigt att jobba med detta på alla sina sidor. Med https kommer enbart 1 procent av sökningarna påverkas av. Om du blir påverkad av detta eller inte vet du inte i förväg. Dessutom är det bara en chans på hundra att just din sida blir påverkad. Inget är helt säkert inom SEO  (det är Google vi jobbar mot) men det är i alla fall väldigt nära säkert att denna säkerhetslösning inte är en säker rankingfaktor.

2 – För liten påverkan

Google är tydlig med att detta inte kommer väga tungt i kampen om platserna på serpen. Hade de verkligen velat få igenom att många skulle byta skulle de valt att göra det till en tung faktor. Men de behöver ju även testa sig fram för att se vad som blir bäst i längden. Så länge som det inte väger tungt, så länge som Google inte landat i frågan och så länge som inte några SEO-specialister gjort rejäla tester så låter jag bli.

Men….och det finns ett stort men. Det är svårt att inte hålla med Urban G när han i ett inlägg på SEO-forum kommentar denna nya rankingfaktor. Hans poäng är att vi aldrig kan täcka exakt alla rankingfaktorerna. Kan vi få en minimal förbättring genom detta och få en minimal förbättring genom andra vägar så når man framåt. Många bäckar små så att säga.

3 – Kostnad

Det kostar ca en tusenlapp för de enklaste certifikaten. Är det värt det? Knappast med de förutsättningar som är idag.

Såååå

Inget nytt under solen. Google kommer med uppdateringar av pandor och pingviner. Rykten kommer rykten går. Google trumpetar ut att en sak ska påverka sidorna mer än någon annan. Diskussionerna rullar varma om man ska följa deras rekommendationer eller inte. Tills någon trovärdig kan bevisa fakta håller jag mig ifrån det lilla S:et.

Och nej, jag anser inte att Google är trovärdig.

[dis]

Share:
John Adams

John Adams