Sökmotoroptimering med Håkan Person

Du är trovärdig Håkan

Att nå toppen på Sökmotoroptimering

Det är kanske inte det svåraste ordet att ranka högt på. Men konkurrensen är ändå hård och inte minst eftersom konkurrenterna kan branschen allra bäst. Att ligga tvåa på ordet sökmotoroptimering innebär respekt inom SEO-världen. En respekt Håkan Persson är värd att få efter sitt bygge av soekmotoroptimering.se.

Hur tog han sig upp till toppen dit alla SEO-bolag vill vara men inte än så länge är? En viss förklaring kan ni se i den nyligen lanserade videon på Disruptive som är en del av den intervjuserie som genomförs av Christian Rudolf (Topdog).

En video på knappa 8 minuter som kan ge några råd på vägen. Men egentligen är det inte mycket nytt även om ett större fokus ligger på Content idag än vad det gjorde för några år sedan. Men inte det är heller något speciellt nytt då allt fler väger över mot Content-hållet än länk-hållet.

Jag väljer ut några citat som jag tycker kan vara intressanta att ta med sig och det med ett extra litet fokus mot E-handeln. Jag har ett stort intresse av både SEO och E-handel och ser att allt för många E-handlare förlitar sig på att SEO-bolagen ska ta hand om allt som har med SEO att göra. Men driva blogg kan de flesta – även om man kan ta lite hjälp på vägen. Till stor del tror jag nämligen att det är just bloggformatet som Håkan vunnit placeringar på i längden.

”Från början var planen……. att testa att se om det gick att ta positioner”

De allra flesta vill klättra fort och har som mål att tjäna pengar på positionerna. Klart att det finns en ekonomisk vinning i att ligga högt men Håkan säger själv att starten till denna klättring från början mest var ett intresse att prova. Tror en bit av förklaringen till hans framgång också ligger där. De som har ett för felaktigt fokus, ekonomiskt krav eller krav från kunden kan lätt glömma bort att prova, testa och utmana sig. Det är som elitidrottare säger – slutar man ha roligt och enbart fokuserar på resultat kommer även resultatet att utebli.

Att se det som ett test gör det inte lika viktigt att nå specifika resultat. Du vet inte ens vilka resultat som en blogg kan få förrän du testat.

”För det första startade jag en blogg som var renodlad inom ämnet. Jag tror man måste vara fokuserad”

Ett blogginlägg är betydligt lättare att få delad i social media och få människor att länka till än en statisk hemsida. Mycket tror jag det beror på att man kan forma texten mer personlig med tankar, idéer, kritik och intressant struktur än vad man kan på den statiska sidan.

Då jag själv jobbar mycket med E-handel ser jag ännu en gång den extremt stora fördel som finns i att ha en blogg på dessa sidor. Det svåra är däremot inte att skapa den och driva den. Det svåra är att skriva så intressant att man får läsare. Håkan har lyckats i sin bransch – det är bara att lära och försöka ta efter så gott det går.

Att sedan vara fokuserad på ämnet låter som en självklarhet men det räcker med att besöka andra så kallade SEO-bloggar för att se hur lätt man glider ifrån den röda tråden. Är det sökmotoroptimering som du vill ranka på kanske inte en tredjedel av inläggen ska handla om Adwords, E-butikslösningar, konvertering osv.

Det finns minst 10 andra som jobbar med content för att ranka högt på sökmotoroptimering. Vad skiljer då honom mot de andra om man enbart tittar på hans content (om vi nu utgår från att det i första hand är Content han har att tacka för sin placering)?

Det svåra är att skriva så intressant att man får läsare. Håkan har lyckats i sin bransch – det är bara att lära och försöka ta efter så gott det går.

Personligen tycker jag hans inlägg är analyserande, intressanta och klarsynta. De ger något mer än bara återspegling av den fakta som jag redan läst på fem andra bloggar. Det skulle lika gärna kunna appliceras på vilket ämne som helst. Oavsett om du säljer potatis eller röda tomtenissar – fokus på ämnet tack och gör det intressant.

Men om branschen är stor – kan alla synas? Det finns ganska många som driver SEO-bloggar, det finns ännu fler som driver modebloggar och utbudet av E-butikerna inom bara kläder är extremt stor. Jag tror att alla kan hitta sitt ”fokus” och därmed sticka ut. Håkan är även inne på det i sin intervju när han säger att man ska fokusera och inte satsa på att ranka på allt möjligt. Håkan valde ordet sökmotoroptimering, inte SEO. Ett ord, ett fokus och en inriktning. Det går att applicera på alla branscher.

”Upp till topp tio tror jag det räckte väldigt mycket med content…… som fick spridning och länkar”

Här sätter Håkan tummen på det som många kan intyga. Det räcker inte med content utan denna content måste även få spridning och därmed länkar. Bara genom att titta på hans länkprofil så är det tydligt att just detta lyckats extremt bra. Här finns länkar från företag och bloggare inom SEO-världen – bland annat. Från webbsidor vars ägare gärna hade varit den som legat på samma plats som Håkan. Till viss del alltså konkurrenter. SEO-människor är inte kända att sprida länkar omkring sig så det gäller därmed att komma med något content som verkligen intresserar. Då kan länken bjudas på.

Nu är det ju inte bara SEO-människor som står för de ca knappt 100 domänerna som länkar till honom men trots allt är SEO som bloggen handlar om så det är ju främst dessa som är hans stora läsarskara. Han har gjort ”sig ett namn” och fått höga ”trustvärden” hos sina läsare. Där är nyckeln till att content inte bara blir content utan att det även från ”spridning och länkar”. Men det är även det som det allra svåraste.

Simon Nyström skrev ett Tweet ”Hej Världen, nu är det contentmarketing som gäller” och länkade till videon med Håkan. Content Marketing är inte SEO och SEO är inte Content Marketing. Men det ena kan mycket väl gynna det andra och vice versa. Tror det är mycket viktigt att veta vad man har för mål med sitt content. Att däremot se det som tydlig ”länkfiske” är fel väg att gå. Det håller inte i längden.

”Bygg upp trovärdighet”

Trovärdighet är något som tar tid. Du litar inte på vem som helst på stan efter att ha träffat personen två minuter. Trovärdighet byggs sakta upp. Detta både av Google och människor. Håkan själv poängterar hur viktigt det är att bygga trovärdighet mot Google. Bland annat är det något han lyfter upp i sitt senaste blogginlägg som har stort fokus på Content och trovärdighet. Skönt med ett inlägg som lyfter upp fördelarna att skapa en webbplats användarvänlig och funktionell istället för att bara att ha ett visst antal nyckelord, titlar och inlänkar.

Men precis som nämnts ovan så har länkar en stor roll. Håkan har fått en hel del länkar från de som tycker Håkan levererar trovärdig kunskap. Visst kan det ramla in en och annan länk från människor med helt andra åsikter också men i grunden handlar det om att leverera något som andra vill lyssna på.

Han har gjort ”sig ett namn” och fått höga ”trustvärden” hos sina läsare. Där är nyckeln till att content inte bara blir content utan att det även från spridning och länkar.

Här tror jag mängder av ägare av E-butiker har något att lära. Att bygga trovärdighet handlar inte bara om att ha säkra betalningslösningar, bra support och ett känt varumärke. Tänk den butiksägare som lyckas skapa en så trovärdig blogg (eller artikelserie) att till och med konkurrenter som vill ranka på samma ord bjuder på länkar och sprider materialet. Tror personligen att många inte ser Håkan som en direkt konkurrent utan som en duktig branschkollega. Det syns inte minst genom många delningar på Twitter, citat i bloggar och länkar från en mängd starka och i sin tur trovärdiga sidor.

Det är Content Marketing i sin rätta betydelse. Det är trovärdighet i dess rätta betydelse.

”Jag har inte jobbat mycket med konvertering”

Nej, det är verkligen en sanning Håkan. Visst – rutan ”Kontakta mig och prata sök” finns där men du känns minst sagt säljande. Du skriver inte en mängd blogginlägg som hur vilka fantastiska resultat du nått mot dina kunder. Du har inte flashiga banner eller irriterande pop up rutor med ett budskap om att kunden bör kontakta dig. Det kanske inte är den mest säljande sidan. Men samtidigt ökar detta även trovärdigheten. Kan detta vara en nyckel? Kanske. När Content Marketing är som bäst så är den inte säljande alls. Informativ och ……trovärdig. En lärdom att ta med sig. För att nå ut med budskapet så får det inte upplevas som säljande – vem vill dela med sig av det?

Jobba med konvertering – men låt det inte gå till överdrift. I alla fall om du vill behålla din trovärdighet på ditt content.

”Jag är lite förvånad att jag skulle åka ner lite” (På frågan om det var väntat att han skulle ligga kvar på första platsen så länge utan att han tillfört någon content på flera månader)

Själv är jag inte så förvånad. För det första har han fått en hel del länkar under denna period. Dessutom har han jobbat med små förändringar som självklart kan vara avgörande. Har själv även en svag teori om att det är lättare att befästa en position än att ta den. Om någon upplevt tvärtom får ni gärna säga emot. Men sett flera domäner som tagit sig upp till toppen och legat där några månader. Därefter har konkurrenterna jobbat stenhårt för att över tronen utan att lyckas. Ju längre man legat där desto större chans är det att man även får ligga kvar. Om det är så har Håkan en bra grund att stå på då han nu legat på andraplatsen i sex månader.

”Jag tror att det spelar mycket stor roll.” (På frågan hur stor del domännamnet spelar)

Hur stor del som domännamnet spelar roll är en diskussion som då och då blossar upp. Att han säger att det spelar så stor roll som 30% är något överraskande och jag anar i Christians röst på hans kommentar att även han tycker Håkan tar i något. Men det är Håkan som ligger tvåa – inte Christian.

Det citat jag däremot främst tar med mig är följande. Ett citat som du kan skriva ut och sätta vid datorn. Ett citat som förklarar hur man når på toppen.

”Har man en sida är man aldrig arbetslös om man vill ranka”

/Bra jobbat Christian med intervjun. Ännu bättre jobbat med din sida och dess ranking Håkan.


Såhär tog jag mig till toppen av ordet sökmotoroptimering

Följe Håkan Person (@cyberworker)

Följ Christian Rudolf (@RudolfChristian)

 

Share:
John Adams

John Adams

Hej och tack för besöket. John Adams heter jag arbetar som SEO-konsult i Stockholm. Bloggar lite om internet, e-handel och sökmotoroptimering. *Jag tar för tillfället inte flera SEO uppdrag :)