SEO google länk

Googles länkar – Kritiken

En intressant följetong att följa är kampen mellan EU och Google. EU tog en stark poäng när de i sin domstol slog fast, tidigare detta år, att alla har rätten att ansöka om att Google ska ta bort vissa sökträffar. Detta för att få bort ”missgynnande” eller ”felaktig” information.

Google har varit extremt tydligt hela tiden med att de inte gillar detta vilket inte är svårt att förstå. Förutom stora ekonomiska kostnader så påverkar det även företagets framtida sätt att arbeta. Dessutom har de haft extremt svårt att hitta en lagom balans mellan vilka förfrågningar som ska bli behandlade och vilka som de ska neka rätten att ”bli glömd”.

Den 1:a augusti hade det kommit in 91.000 ansökningar och då främst från Tyskland och Frankrike. Ett problem som blivit allt mer tydligt är att en del ansökningar genomförs under falskt namn eller med hjälp av felaktig information. Den som har sett anmälningsblanketten som används kan lätt förstå varför. Det är knappast svårt eller tar lång tid att göra en ansökan vilket visserligen kan vara bra för att alla ska kunna genomföra det. Men det är imponerade lite information som behöver ges och säkerheten är inte heller imponerande.

Men det är inte bara på denna front som Google behöver jobba. Kritik kommer från flera håll och en del av kritiken kan sluta med både böter och ändrat arbetssätt för sökmotorn. Om detta är något positivt? Har svårt att se det i dagsläget. Men oavsett är det intressanta trådar att följa.

Fel länkar försvinner

När nu länkar och sökresultat börjar försvinna är det framförallt nyhetsorganisationer som reagerat starkt. Bland annat har två stora engelska tidningar framfört kritik då vissa artiklar har ”försvunnit”.   Har skrivit om detta tidigare så fördjupar mig inte mer denna gång.

Konkurrenskrav

Det Google har fått kritik för tidigare är att de utnyttjar sin näst intill monopolställning genom att låta sökträffar de tjänar pengar på synas bättre än andra. Jag behöver väll inte ens nämna söktjänsten för flygresor m.m. Dessutom ligger Googles egna tjänster (även om de är gratis) i många fall extremt högt upp på sökmotorns resultatlistor. Det är just detta som företaget fått kritik för då de inte släpper in andra företag i lika stor utsträckning.

Nu kan man ju visserligen debattera att Google enbart är en tjänst och att de får göra vad de vill med den. Men det är som i TV-reklamen för Alvedon som gick för något år sedan ”Är man störst måste man vara snäll”. Ett företag i monopolställning får inte heller utnyttja detta i allt för stor grad. Det går att diskutera var gränsen går för hur företag får agera för att tjäna pengar på sina egna produkter men uppenbarligen tyckte EU (och fler än de) att Google gått över denna gräns med länksystemet som gynnar dem själva.

SEO och konkurrens

I ca fyra år har en utredning inom EU granskat detta med tanke på att Google ska ha en ”rättvis” behandling av länkarna.

I våras lade sökomotorn därför fram ett förslag på hur de skulle uppnå kraven – något som skapade livlig debatt. En av de som inte alls var nöjda med förslaget är EU-kommisionären Joaquin Almunia (konkurrenskommisionär) och hotet är nu att Google kommer att stämmas av EU.

Vad kan slutresultatet bli?

I ett tal av Almunia jämförde han detta fall med EU:s stämning av Microsoft gällande just utnyttjande av monopolställning. De fick betala rejält stora böter och skulle Google även fällas kan böterna närma sig 10% av företagets omsättning. Extrema summor alltså.

EU kritiska mot datainsamling

Nästa punkt som EU är kritisk mot är Googles sätt att samla in personlig information. Myndigheterna inom EU har tidigare framfört kritik och Google har försökt bemöta detta och förändra sitt sätt att arbeta. Men inte tillräckligt vilket har gjort att EU nu gett Google en lista på saker som bör justeras gällande den personliga integriteten. Det handlar då främst om att sökmotorn bör definiera varför de samlar upp den data de gör och vad denna är tänkt att användas till. Tydligheten saknas även gällande att informationen kommer att användas av tredjepart. Detta exempelvis kring den information vi ger ut om vi har konton på Youtube, Gmail eller använder Google Maps.

Google har i ett uttalande sagt att de är öppna för diskussion och samarbete. Inte så konstigt eftersom de i längden annars kan bli stämda och även bli tvungna att följa nya regler som EU skapar (ex rätten att bli glömd).

Kändisar stämmer

Det är inte bara intressant att följa EU:s krav på Google utan även de andra vägarna som faktiskt går att gå för att få bort ”otrevlig” information. Under årens lopp har det varit en hel del privatpersoner och företag som stämt bolaget. Inte allt för sällan har de fått rätt.

Men att privatpersoner och företag varit missnöjda med vilken information som lagts ut på nätet är inte nytt. Genom att bara göra en enkel sökning på google på ”Stämning Google” så ser man snart att det är en rad företag som stämt sökföretaget de senaste åren.

I juli stämde bland annat förre F1-chefen, Max Mosley, Google eftersom han anser att företaget har brutit mot personuppgiftslagen. Är det rätt eller fel? Uppenbarligen vet han vad han gör då han lyckats stämma Google med gott resultat två gånger tidigare. Detta både i Frankrike och Tyskland.

Det handlar om bilder som visar hans sadomasochistiska läggning – milt utryckt.

Det mest intressanta i detta fall är att det kan bli ett slags prejudikat. Kan Google anses ”utgivare av material som de sedan guidar sina användare till”. Om så blir fallet kommer tyglarna dras åt ännu mer. Är det ett steg mot tydligare gräns mot integriteten eller ett steg då åsiktsfriheten minskas. Det känns nästan som att internet är stället där ”Jag ska få säga vad Jag vill – men om någon säger något om mig…..då f-n”

En annan som är på krigstigen är Marty Singer. Han representerar ett helt  gäng stjärnor som planerar att hota Google. Orsaken är att Google inte döljt de nakenbilder som läckt ut på nätet. I brevet till Google skriver han att ” Om det var era fruar, döttrar eller släktingar som var offer för sådana här uppenbara kränkningar av grundläggande rättigheter skulle ni vidta åtgärder. Bara för att offren är kändisar gör ni ingenting, ingenting förutom att tjäna miljoner dollar på reklamintäkter från era partners när nu försöker kapitalisera på den här skandalen”,

En fråga som i första hand dyker upp är ”Varför har alla kändisar så många sexfilmer och nakenbilder på sina datorer?” Men om man nu bortser från det och faktiskt tycker synd om dem för att deras nakenbilder läckt ut så blir nästa fråga om Google har skyldigheten att ta ansvar för detta. Det återstår att se OM nu kändisarna gör en stämning. Det kostar ju en del om de inte vinner och samtidigt kommer intresset för dessa nakenbilder öka när allt fler får veta att de finns. Precis som med de ”bortglömda” artiklar på engelska tidningarna som nästan alla till slut läste eftersom tidningarna skrev så mycket om att det var synd om dem för att Google straffat vissa artiklar. Att gå till domstol för att ta bort något kanske innebär att det istället lyfts fram i ljuset.

Helt lätt är det inte för Google. Många vill ha deras tjänster, det är ett av drömföretagen att jobba på, de underlättar för faktasökning och åsiktfriheten är stor. Men samtidigt vill man inte att de ska få samla in information för mycket, den personliga integriteten ska finnas kvar och man ska inte få säga vad som helst. Balansgången är fin.

Så visst kan man hålla med om början på blogginlägget på Engadget.com

” To say Google’s had problems in Europe would be an understatement”

[dis]

Share:
John Adams

John Adams

Kommentera