Bygg hemsida för ehandel

Dags för E-handlarna att tänka på omslaget

Jag jobbar en hel del med E-handel vilket är fantastiskt roligt. Då får jag kombinera alla olika områden som webbutveckling, SEO, konvertering och marknadsföring. Allt inslaget i en eget litet paket.

Samtidigt går det både bra och dåligt med mina butiker. Som jag skrev i mitt förra inlägg fick jag ett bakslag tack vare en mindre samarbetsvilliga mediebyrå. Och nu kan det visa sig att jag även missat en uppåtgående trend inom E-handeln. Läste om fenomenet häromdagen och har nu funderat lite på om man som E-handlare verkligen ska bry sig om trenden eller inte. Kommer i alla fall inte göra något åt det detta år.

Det handlar om Unboxing.

Unboxing

Fenomenet Unboxing har nämligen exploderat. Bara under 2014 har det ökat med 50%.

För er som inte är insatt i detta kultiverade ämne ska jag förklara.

Du får ett paket på posten, alternativt köper något i en affär som är inslaget. Ställ sedan upp en videokamera och filma när du öppnar paketet och berätta vad du tänker och känner medan du plockar upp varan. Lägg upp filmen på Youtube och vänta på att alla andra ska vara intresserade av att se på när du öppnat upp en låda med exempelvis fyra DVD-filmer från CDON. Spännande? Nej. Men ett fenomen som ökar starkt. Ja.

Är det värt att satsa på?

Först lite ren fakta.

  • Förra året ökade uppladdningarna av Unbox-filmer med 50%
  • Enligt ”Think With Google” skulle det ta hela sju år om man ville se alla unboxfilmer på Youtube
  • 20% av alla konsumenter har sett en sådan film
  • Tittandet ökar. Under 2014 ökade tittandet på filmerna med 57%.

Ska man dra en slutsats av detta borde även E-handlarna se denna trend och utnyttja den.

Vi har länge fokuserat på vad som är i paketet men med Unboxing så gör man tvärtom. En video kan heta ”Unboxing Samsung S5”. Med andra ord har man talat om för tittaren direkt vad som är i paketet. Det är inte innehållet som är målet. Målet är resan dit. Hur paketet packas upp och hur man sedan ser på varan. Det handlar ju inte heller om någon slags överraskningsmoment. Den som packar upp ett paket som ska innehålla en Samsung S5 kommer inte bli överaskad. Paketet innehåller ju precis detta. Så fokus ligger på paketeringen.

Än så länge har paketering för E-handlare handlat om att skydda produkterna. Har aldrig hört talas om någon E-handlare som paketerat enbart med fokus på att det ska vara roligt att öppna paketet.

Men tänk om man skulle lägga ner mer tid på det. Säg att två butiker har ungefärligt samma pris på ett par skor. Den ena skickar i traditionellt paket medan den andra skickar i ”special Unboxing Edition”. Eller med andra ord en lite mer cool låda att öppna. Vilken skulle unboxing-folket välja?

Dessutom handlar det om reklam. Om det nu stämmer att 20% av alla konsumenter har sett en sådan film så skadar det ju inte att det syns vilket företag som personen har köpt sin vara ifrån. Har man sedan en liten mer cool box som måste öppnas kanske det till och med blir en viral succé inom unboxingvärlden.

Det var lite tankar om detta nya fenomen. Men allvarligt talat – det är rätt tråkigt att se på.

Så jag sammanfattar det hela med: I like boxing – not unboxing.

Share:
John Adams

John Adams