Links are king

Co-citation istället för länkar?

Visserligen nämner Google att länkar har en viss del i var man hamnar på Serpen men de tonar ner detta och lyfter hellre fram något som skulle kunna sammanfattas med ”Det räcker med riktigt bra text så kommer länkarna automatiskt och därmed kommer du klättra på Serpen”. Men det räcker inte bara med bra text. Det är de flesta som jobbar med SEO överrens om. Men inte alla. Det finns fortfarande flera som vill hävda att Content is King. Kanske är det så men i så fall är det lika sant att Link is President och det är ju faktiskt presidenten som styr landet…

Jag anser att länkar är den enskilt viktigaste faktorn. Även Bråth håller med mig om detta då man kan läsa följande i hans senaste blogginlägg ” Idag är den enskilt starkaste signalen till hur en sida ska rankas länkar”.

Man kan göra onpageoptimering hur länge som helst och inte komma speciellt långt men när länkarna börjar byggas klättrar sidan betydligt snabbare uppåt. Eller för att citera Simon Nyström (kan inte låta bli det) ”Utan länkar – ingen skaparkraft”. Däremot kan man alltid diskutera hur mycket skaparkraft som egentligen behövs.

Att Google inte vill lyfta fram länkarnas stora betydelse kan mycket väl bero på att de nog helst av allt inte skulle vilja använda länkar som en rankingfaktor. Matt Cutts har uttryckligen sagt att länkarna kommer finnas med bra länge till som en viktig faktor. Google har gjort tester utan att ta hänsyn till länkarna men resultatet har inte varit lysande.

Varför skulle de då inte vilja ha så stor betydelse på länkarna? Orsaken är enkel. Google vill premiera bra webbplatser och låta relevanta sidor komma högst upp på Serpen. Som det är nu kan man spurta upp till toppen på många olika sätt men allt för många innefattar ett stort antal länkar. De är då köpta eller ”konstgjorda” vilket Google inte alls gillar.

Ett alternativ som på lång sikt skulle kunna konkurrera med länkarna är co-citation. Ska första ta och förklara begreppet.

Idag krävs det att någon lägger en länk för att länkjuice (”rankingpoäng”) ska delas. Men med co-citation så räcker det att en sida nämns. Tänk exempelvis att du skriver ett blogginlägg om din nya jacka som du köpt på Bubbleroom.se (märk – ingen länk) så kommer Google läsa av att företaget nämnts. Om flera bloggar nämner samma företagsnamn och detta i samband med ordet jackor kan Bubbleroom ranka bättre på ordet jackor. Detta förutsatt kanske att företaget har någon som helst onpageoptimering mot det ordet. Nu måste det inte exakt vara samma sak (jackor) utan det kan lika gärna vara synonymer.

En webplats förknippas av Google kring vissa ord och fraser. Om dessa nämns på bloggar och samtidigt finns dess företagsnamn med så skulle alltså co-citation förekomma. Här kan även nämnas att citat kan påverka då det tydligt pekar mot en specifik sida. Philip Blomsterberg nämner detta i ett blogginlägg på Loopias blogg, För övrigt det första riktigt intressanta inlägget på Looopias blogg om SEO på länge. De skriver mest om annat.

Har sett att vissa kallar detta för länkbygge utan länkar och det är väll precis vad det handlar om.

Men skulle detta innebära någon förändring i realitet. Om Google skulle ta bort länkarna som en faktor och istället köra med co-citation, skulle det minska vikten att köpa och skaffa off-pagekraft?

Enligt Blomsterberg skulle ”En sida hamna högre i SERPen bara genom att koncentrera sig på att skapa schysst innehåll som får andra att sajter att referera till den. ”

Känner vi inte igen detta resonemang? Det är precis så som vissa menar att man ska få länkar. Genom att skapa ett mycket intressant och bra innehåll kommer länkarna automatiskt. Men i detta fall skulle citaten och hänvisningarna komma automatiskt. Så jag håller inte med. Iallafall inte till 100%

Dessutom har jag svårt att se att det skulle göra någon skillnad inom SEO-världen.

Eller vad sägs som ”Hej, vill du byta länkar med mig” eller ”Hej vill du nämna min sida så nämner jag din”. Länkbyte kommer heta citatbyte och så behövde inte SEO-byråerna göra speciellt mycket mer för att följa med i utvecklingen. De har redan sidor med hög trust och inriktade på olika ämnen för att få länkar från. Nu skulle de istället bara låta skribenterna nämna vissa sidor i sin text.

En annan sak som slår mig är om detta inte skulle kunna slå lite snett. Ska Google bara ge kraft till de sidor som nämns med rätt webadress? Ex ericsson.se eller kommer de även ge kraft åt den sidan när någon skriver ordet ericsson? Det är ju inte helt osannolikt att någon skriver i sin blogga att de köpt en ny telefon och att de nu ska ringa Ericsson för att reta honom för att han har en gammal lur. Här finns synonymerna och relevansen. Men ska verkligen Ericsson.se få cred för det?

Om det istället krävs att man nämner webadressen blir det även där en svårighet. De med specifika företagsnamn kommer då att missgynnas. Exempelvis om en person har köpt något från Halens så kommer de till största sannolikhet enbart skriva Halens i texten. Men om de köpt något från cykelvagnar.se så kommer de definitivt skriva ut .se efteråt. Känns lite konstigt annars med ”Jag köpte precis en cykelvagn på cykelvagnar.”

Skulle enbart kraft gå ut i det fallet som domännamnet nämns blir det alltså lite snedvridet. Med länkar är det så mycket tydligare var kraften ska pekas.

Skulle Google gå över till detta system skulle det vara ett väldigt stort steg för dem. Frågan är om det är värt det för jag gissar att SEO-folket snabbt bara skulle anpassa sitt arbetssätt. Så kort sagt – inget nytt under solen.

[dis]

Share:
John Adams

John Adams

2 comments

  1. John, tack för en bra artikel och uppmärksammandet av min post hos Loopia.

    1. Tack själv för en superbra artikel 🙂

Kommentera