Sökmotoroptimering för affiliate

Tre sätt för företag att underlätta för affiliate

Som företagare finns det olika vägar att gå för att marknadsföra sina produkter. Att ansluta sig till ett affilitynätverk är ett och enligt mig en av de vägar som är mest lönsamma. Orsaken är ju att man enbart betalar för de försäljningar som blir av. Har man inte lagt sig på för hög provisionsnivå går man alltid plus på de försäljningar som andra genererar. Visst kan jag se vissa nackdelar men det finns nackdelar inom all marknadsföring.

Men om man nu som företag väljer att gå denna väg borde det ske lite mer helhjärtat. Det ser ibland ut som att de tror att försäljningen kommer att rasa in bara för att de har ett samarbete med Adrecord eller Adtraction. (Bägge dessa tar inte ut någon fast avgift utan bara provision).

Ska ta upp några exempel på problem som jag stött på under åren men även som branschkollegor mött.

För det första är det bilderna. Bilder säljer. Det vet alla men ändå envisas vissa företag med att publishers INTE får använda bilder från företagets hemsida. Nu är jag mycket medveten om att få frågar företagen först utan bara tar sig friheten att ta bilder men hänvisningen att ”företaget tjänar ju på det”. Men jag har en branschkollega som gått den ”smala vägen” och faktiskt mailat till företag och frågat innan bilderna användes. Svaret var något oväntat. Exempelvis Zalando sa nej vilket gör att deras enorma utbud av kläder inte kunde exponeras på sidan. Samma svar kom från Sportamore.

Visst går det att tjäna pengar på textlänkar och annonsprogrammens egna banners också men besökaren klickar betydligt mindre på tydliga reklambanners än på bilder som föreställer exakt det de är ute efter. Så första frågan som hänger i luften är ”Varför inte tillåta bilder?”.

En del andra bolag tillät om de fick se vilket sammanhang de skulle användas i. Det är ett mer relevant sätt att jobba kan jag tycka.

För det andra är det nyhetsbreven. För företag är det mycket värt att få kunder som skriver upp sig på nyhetsbrev. De får ”rätten” att skicka ut reklam och brev som påminner kunden om kampanjer, reor och annat. Det är så pass mycket värt att flera bolag erbjuder en summa i rabatt på nästa köp om man skriver upp sig. För att nu återgå till Zalando så har de en exemplarisk sida för detta. Fördelen med att just ha en helt egen sida med möjlighet att skriva upp sig på nyhetsbrev är att vi som jobbar med affiliate kan lyfta fram just detta erbjudande på våra sidor. ”Få 100kr rabatt om du skriver upp dig på nyhetsbrev – Klicka här”. När personen klickar har vi fått vår ”kaka” och kunden kommer att fylla i för nyhetsbrev. Chansen att han eller hon kommer att handla för att utnyttja denna hundring inom kort är stor och då tillfaller ju provisionen mig.

Men det finns företag som går en annan väg med nyhetsbreven. Genom att klicka på en liten ruta längst ned kan man fylla i sin mailadress (se exempel Kitchentime.se). Visst kan jag lyfta fram även denna kampanj MEN chansen är betydligt mindre att kunden verkligen fyller i. I så fall ska jag skriva ”Få 50kr på nästa köp om du skriver upp dig på nyhetsbrev vilket du gör på denna sida om du klickar på en ruta som är långt ner”. Gissar att du förstår vinken.

Det tredje är sortering. Såg en aff-sida en gång som enbart fokuserade på saker från märket Hello-Kitty. Allt från lampor till kläder. De vill inte länka till hela kategorisidor med skor utan sidan där alla Hello-Kittysaker presenteras. Med andra ord måste man söka på företagets hemsida och sedan ta länken som blir och göra om den till en aff-länk. På Lekmer.se fungerar detta perfekt och länken skulle bli http://lekmer.se/search/?q=hello+kitty . Lägg därtill en aff-string och allt fungerar fint.

Kom ihåg, besökaren klickar betydligt mindre på tydliga reklambanners än på bilder som föreställer exakt det de är ute efter.

Men så enkelt är det inte alltid. Vid liknande fall på Sportamore fungerar det – om du inte söker via mobilen. Alla som söker via mobilen och går via en länk som är uppbyggd på ett sök kommer hamna på en betydligt större kategorisida. Ska visa ett exempel. På sidan termobyxor.com (fascinerat enkel aff-sida. Konverterar den något??) finns klädesmärken ute i widgeten. Genom att trycka på Burton kommer man till Burtonbyxor. Men inte om man söker mobilt för då landar man på kategorisidan för byxor.

Åter nu till Kitchentime där det blir ännu sämre. Sök på hushållsvåg och alla hushållsvågar visas. Sortera därefter efter ett märke ex. SEOHNLE. Genom att kopiera länken som blir kan man ana att man skulle kunna använda denna till aff-länk för djuplänkning till just dessa. Men i detta fall visas hela utbudet. Någon sortering fungerar inte alls.

Får väll säga att jag rankat dessa tre saker utifrån hur viktiga de är. Bilderna väger absolut tyngst. Men det handlar inte bara om att göra det lättare för affility utan även för sig själva i längden. Skickar jag ett mail, tweet eller annat så vill jag ju att länken går dit jag tror att den ska gå. Men så är det inte alltid.

Synen på provision är en annan sak – men det vi någon annan gång.

[dis]

 

Share:
John Adams

John Adams

Kommentera