SEO och sökmptoroptimering

10 Vägar att förbättra Off-Page SEO

Off-Page SEO handlar uteslutande om att skapa stark och kvalitativ länkkraft till sin webbplats. Att köpa länkar går snabbt men kostar och är inte populärt hos Google (om de förstår vad som är köpt). En annan väg att gå är att skapa ett naturligt intresse för webbplatsen. Det kommer att skapa naturliga inlänkar och är ett sätt att jobba långsiktigt med Off-Page SEO.

1.     Var social i sociala nätverk

Ett större företag som vill ha god kontakt med sina kunder bör definitivt finnas på de sociala medier som finns. Det gäller i första hand Facebook då det är ett av de mest använda sociala nätverken. Fördelen med Facebook är även att man kan utnyttja en facebookprofil på många olika sätt. Både som en ”Fråga Oss”-kanal och som en väg att påminna om ny kollektion eller genomföra tävlingar på.

Länkar från Facebook, Google +, Twitter osv ger ingen länkkraft till din webbsida men skapar intresse vilket indirekt även kommer att generera länkar. Att vara social fyller alltså flera funktioner. Man möter kunderna vilket gynnar företaget både på kort- och lång sikt samtidigt som man får länkkraft över tid. Läs mer om detta här.

2.     Bloggen lever

Facebook och Twitter är stort men det betyder inte att bloggen är död. Bloggen ger liv till webbplatsen vilket både uppskattas av besökarna och Google. En sida som uppdateras ofta med nytt material kommer även att genomsökas av Google oftare. Det gör att uppdateringar registreras snabbare och därmed rör sig sidan tydligare uppåt i Serpen.

Det man bör tänka på vid bloggandet är att man gör det för gästen i första hand – inte för Google. Bloggen bör vara nischad med inriktning mot det du säljer. Inom marknadsföring pratar man mycket om att ge kunden mervärde och det är något man kan göra i en blogg. Att ge tips och råd om hur man tar hand som sina skor. Lyfta upp modetrender eller beskriva historia bakom olika märken.

Har man svårt att formulera sig eller känner sig osäker på vad man kan ha med i bloggen finns det mängder av skribenter som gör detta dagligen. För en billig summa hålls sidan levande och därmed blir både kunder och Google mer intresserade.

Att kommentera andra bloggar är även ett sätt att skapa intresse för sin egen. Men överlag bör man tänka på varför man kommenterar. Gör man det enbart för att skapa intresse kommer kommentarerna snart rensas bort.

3.     Forum

Har man möjligheten att vara aktiv på olika forum är detta en stark rekommendation. Detta främst om man arbetar i en bransch som forumet är inriktat på. Säljer man fotoprodukter är det en självklarhet att exempelvis ha en profil på Voodoofilm.org.

Man bör vara ärlig med vem man är och vara tydlig med detta i sitt namn. Att göra smygreklam och utge sig för att vara privatperson med positiva åsikter om ett företag brukar inte tas emot med öppna armar. Att däremot vara ett företag som sakligt har åsikter i olika frågor är betydligt mer trovärdigt.

 Att kommentera andra bloggar är även ett sätt att skapa intresse för sin egen. Men överlag bör man tänka på varför man kommenterar. Gör man det enbart för att skapa intresse kommer kommentarerna snart rensas bort.

En del forum ger även möjligheten att lägga en ”Do Follow-Länk” i signaturen vilket ger gratis länkkraft. Men även om det är en No-Follow så bör man lägga en länk eftersom trovärdiga inlägg kan få människor att klicka sig vidare.

4.     Länkkataloger och artikelkataloger

Länkeffekten av länkkataloger är diskutabelt men man bör ändå inte lämna dem. En text med en länk till sin hemsida är trots allt en möjlig väg in på sidan för en person som letar efter svar på en fråga. De som har exempelvis Statscounter eller Analythics ser att några klick kommer just från dessa sidor.

Ska man välja så bör man fokusera på de som är nischade och inte allt för allmänna.

När det gäller artikelkataloger är det även bäst om sidan är nischad men det utesluter inte att man även använder sig av allmänna kataloger. Överlag anses även artikelkataloger ge bättre länkkraft än länkkataloger.

5.     Sprid din text

Det finns flera olika sidor som man kan koppla sin sida till och därmed dela med sig av uppdateringar. Ett exempel är bloggportaler. Om en person söker efter något specifikt på dessa portaler kommer ditt senaste inlägg upp (förutsatt att du skrivit om just detta).

6.     Unika funktioner

Har man en unik funktion eller tjänst på sin hemsida är chansen stor att människor kommer att länka till denna. En klädaffär som enbart säljer kläder kanske inte får så många extra länkar men kan man istället skapa egna virtuella modevisningar av de plagg man gillar och dela detta med vänner så kommer länkarna definitivt bli fler.

7.     Dela foto och video

Har du lagt upp ett foto på din sida som du själv har tagit går det att dela med sig av samma foto till någon av de större bilddelningssidorna. Några av de större är Flickr och Picasa. Med lite tur kommer andra att kommentera dessa bilder och kanske även följa länken till din sida.

Detsamma gäller video där man framförallt kan använda sig av YouTube.

8.     Recensera 

Att synas är att finnas och ett enkelt sätt att synas är att finnas med på recensionssajter. Det finns flera som tillåter att vem som helst skriver en recension. Antingen skriver man den själv om sitt företag eller så låter man någon vän göra det. Försök att lyfta fram både fördelar och nackdelar så att recensionen känns ärlig.

9.     Syns på lokala kataloger

Gula sidorna, Eniro och Hitta är tre av de vanligaste sidorna som hjälper folk att hitta vägbeskrivningar och telefonnummer. Se till att du är med på dessa men väg pris mot funktion. Många gånger vill dessa företag sälja extra paket till företag. Om det är värt att ta dessa får man avgöra själv men ofta finns det även en gratisvariant som många gånger räcker gott och väl.

10.     Men…

Det finns alltså väldigt många vägar att gå och en gyllene regel är ”Det du vill göra – gör det ordentligt, annars låt bli”. Ska ditt företag ha en blogg så duger det inte att uppdatera den två gånger per år. Ska ni vara synliga på Facebook kan inte en person som ställt en fråga behöva vänta en vecka på svaret. Bättre då att välja ut några punkter och genomföra dessa riktigt bra än att göra allt halvhjärtat.

Share:
John Adams

John Adams